søndag 28. november 2010

Frisk bris i kastene og 15 effektive blå på Burmaveien

Jeg kjente den kalde vinden rive idet jeg gikk fra bilen på Burmaveien. Østlig opp i frisk bris kunne jeg tenke meg det var. I det jeg prøveborer isen for å sjekke tykkelsen kommer ørna over vannet. Sikkert en av kongeørnene jeg har hørt snakk om skal finnes i området her sør på Karmøy.

Isen er nesten 14 cm tykk. Skikkelig stålis. Litt skummelt likevel å gå utover. Den er nesten 100% gjennomsiktig. Mye blankere enn hva jeg opplevde i går på Nes.

Det er iskaldt! Etter å ha fått ut snøret agnet med 1/3-dels makrell må fjellduken graves fram fra sekken. Vinden er iskald her ute på vannet. Inni fjellduken er det litt lunere. En eldre kar vekker meg fra døsen i fjellduken. Han er grunneier på nordsiden av vannet og kan fortelle om gjeddefangster tatt på wobbler i vannet. Ikke de store, men opp til den størrelsen jeg fikk tidligere i høst. Hyggelig kar som fortalte om tidligere tiders fiske i området.

Litt over to timer var nok i vinden som nå hadde økt merkbart. Det hadde begynt å bli kaldt inni fjellduken også. Ikke tegn til liv under isen. Hadde det ikke vært slik vind ville jeg forsøkt litt lenger sør på vannet også. I området jeg tok gjedda i oktober. Holder frosten og isen skal en ikke se bort i fra en ny tur hit i vinter. Da helst i vindstilla.

Kongeørna kommer over vannet fra sør

Speilblank is

God sikt gjennom isen

1 kommentar:

Kai Edvard - naturligvis! sa...

Blank stålis og vakkre kalde vinterdager med pimpelstikka i hånden på jakt etter abbor,Mmmmm fristende bildeserie Bjarne

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.