mandag 9. januar 2012

Nord i villmarka

Mye lenger nord, enn forrige blogginnlegg! Denne boka koser jeg meg med for tiden. Jeg leser den sakte så den varer lenger. Herlig lesestoff disse mørke januarkveldene.

Naturskribent og naturfotograf Jan-Eilert Pedersen gav ut denne boka etter 6 år på Nordkalotten. Et altoppslukende prosjekt hvor han turet rundt i villmarka som finnes der, når han ikke jobbet frilans som sykepleier i Kirkenes, mellom villmarksslagene. Mange av opplevelsene hans finnes mellom permene i denne boka. Glimrende, flotte bilder, og svært mange av de. God fortellerevne. Han skriver godt. Her finnes beretninger fra villmarksturer i bl.a. Pasvik, Anarjohka, Reisa, de finske ødemarksområdene, padling på Kola-halvøya, lange skiturer over vidda, jakt og fiske bl.a. etter røya på Laksefjordvidda. Flotte natur- og kystkulturopplevelser fra våre nordligste områder finnes å se og lese om i boka. Når de siste sidene er lest i kveld starter jeg på nytt igjen. En gang til.

Dette er som du forstår en bok jeg virkelig kan anbefale, til alle som lengter seg ut og nord!

PS! Boka kjøpte jeg via Haugenbok. Jan-Eilert Pedersens blogg finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.