onsdag 8. februar 2012

Litlbuddhåen

Jeg kan ikke påstå at jeg er godt kjent i Femundsmarka. Jeg hadde tross alt min jomfrutur i fjor sommer. Likevel så fant jeg fine plasser på min rundtur i slutten av juni. Jeg var der kanskje før storinnrykket av turfolk, for jeg møtte ikke mange.

En plass jeg hadde helt for meg selv i to døgn var ved Litlbuddhåen i Røavassdraget. Her fant jeg en godt brukt teltplass en hundre meter sør for brua (i Hedemark), inne i skogen, rett ved T-stien. Her var også opparbeidet bålplass. Lunt og godt. Første kvelden var noe kald og sur med kald nordavind, men inne mellom furuene stod teltet godt i le. Neste dag ble virkelig flott med t-skjortevær hele dagen.

Der Røa kommer inn i Litlbuddhåen er det fine fiskeplasser. Her er et nes som er fint å fiske fra og man når lett ut i strømmen med sluk eller flue. Det er heller ikke lange biten opp til Rogshåen, 150 meter kanskje, og heller ikke lange strekket ned til Storrundhåen nedstrøms. Det store fiskebettet opplevde jeg ikke, men jeg fikk nok til maten den andre dagen. I Røavassdraget her går det flere fiskearter. Gjedde, abbor, ørret, røye og harr er vel de man vanligst treffer på. Jeg fikk gjedde i Litlbuddhåen og en fin abbor i Storrundhåen nedstrøms. Lurer på om det ikke var en fin harr jeg mistet i strømmen i innoset i Litlbuddhåen første kvelden min der?

Når dette skrives så er jeg i gang med planleggingen av sommerens retur til Femundsmarka. Jeg tror avgangen blir fra Jonasvollen denne gang. Håper å få meg en fin rundtur i år også, gjerne noen dager lenger og gjerne også i litt mer stabilt finvær. I fjor sommer var det vel knappe to dager av ti med fint vær.

Nedenfor har jeg funnet fram noen bilder fra nettopp Litlbuddhåen. Flere av disse er nye her på bloggen mener jeg.

Bildet er tatt fra stien nord for brua over Røa der elva kommer inn i Litlbuddhåen

Litlbuddhåen sett omtrent fra bålplassen ved T-stien

Utsikt mot vest fra høyden øst for Litlbuddhåen. Stor-Svuku til venstre

Neset som strekker seg ut i Litlbuddhåen langs innoset i håen

Sola forsvinner bak morenehaugen på andre siden av Litlbuddhåen

5 kommentarer:

Elin Ravnås sa...

Gleder meg til å lese om turen din. Jeg og samboeren tenkte oss dit neste sommer, så håper jeg får noen gode tips her!

quies sa...

Her var det mye snacks.
Gleder meg til å lese om turene dine.
Mange flotte bilder og beskrivelser.
Jeg legger meg til som følger.

Ha en fin kveld!

Jan Erik sa...

Flotte bilder. Ikke sikker på om jeg har hatt leir der selv, muligens det var ved bålplassen ved Storrundhåen (2005).

Ikke overraskende at det var lite folk å se så "langt" inn. Har erfaring med at det er mest folksomt fra Røvollen og til første håen etter Roasten. Deretter er det bare sporadiske kanobærere langs Røa:)

Hvor tenker du å gå fra Jonasvollen? Det er mange spennende områder på vestsiden, og heller lite folk å treffe. Muligens det blir en tur på meg til området også (har hatt en årlig tur siden først på 2k-tallet), men lenge til sommeren og mange fristende områder.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentarer! :)

Jeg ordla meg kanskje litt tvetydig, Jan Erik. Jeg mente nok å ta båten fra Jonasvollen i år. Tok båten fra Elgå i fjor. Vestsiden må vente, men jeg håper et år å få meg noen dager i bl.a. Flensmarka.

Jeg lurer på om det blir båttaxi fra Jonasvollen da Fæmund II ikke går før dagen etter jeg ankommer Jonasvollen. Jeg vil helt inn til svenskegrensa i sommer også. Har fått tips om noen fine områder langt der inne.

:)

Jan Erik sa...

Normalt er det mulig med båttaxi fra Jonasvollen, men usikker på hvordan dette er med tanke på andre anløp en Revlingen og Elgå.

Et godt alternativ er jo å starte på nordsiden fra Feragen eller Langen, og gå via Langtjønnbua til Muggsjølia. Kommer jo selvsagt an på hvilke område du har planer om å besøke.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.