lørdag 7. april 2012

Fiskevekt

Fikk nylig spørsmål om hva slags fiskevekt jeg benytter på tur. Da det ikke ble nevneverdig fangst å skrive hjem om i dag blir det blogging om fiskevekter i stedet.

I fiskevesten ligger for tiden to vekter, nemlig de to til høyre på bildet. Den blå går til 4kg, den til høyre har maksvekt 5kg. Begge vektene kan enkelt justeres og dette gjør jeg mot den digitale på bildet samt mot min digitale kjøkkenvekt. Da har jeg hele tiden to vekter som er rimelig nøyaktige med på nærturene.

Den digitale vekten til venstre er fra Lawson og kjøpt hos skittfiske.no. Den kom best ut i test for en stund siden i Alt om Fiske, mener jeg å huske. Den går også til 5kg. Den er litt tyngre, ca. 110g inkl. 3 AAA batterier. Den blå, manuelle vekten veier til sammenligning kun 18g. Den blå kjøpte jeg i en sportsforretning i Bø-senteret, i Bø i Telemark sist sommer. Det er nok den som tas med på langturene i sommer. Da teller grammene mer enn på nærturene.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Se her ja, kjapt levert! :-) Regner med den blå der er nøyaktig siden du har den i bruk? Blir jo straks en del ekstra om man velger å gå for digital vekt. I fjor sommer da jeg fikk gjedde på 6,2kg hadde jeg bare vekt opp til 5kg, men det ble jo enkelt løst ved å veie hodet for seg selv. Tror jeg skal kjøpe alla den blå du har der.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Den blå er bra nok nøyaktig til mitt bruk. Som nevnt "kalibreres" den mot den digitale innimellom. Den går jo heller ikke tom for batteri og tåler jo også vann ;)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.