lørdag 9. juni 2012

Turmat

















Er i gang med å sette sammen utstyr og mat til sommerens turer. Jeg er kanskje ikke så kreativ i matveien på tur, men forsøker å skape litt variasjon likevel. Forsøker også  å tenke vekt og volum mest mulig. Det skal jo bæres på ryggen alt sammen. Bildet viser litt av hva jeg har med i sekken av mat. Jeg skal på to-tre lengre turer i sommer. Vil forsøke da å ha maten til de ulike turene ferdig pakket på forhånd. Mye tørrmat blir det da.

To av turene i sommer kan, hvis godt vær og godt fiske, gjerne strekkes to uker på hver tur. Jeg tenker på turen i Femundsmarka og turen i Børgefjell. Alt skal på disse turene bæres på ryggen. Pakker derfor sekken med mat for to uker, før disse turene.

Middager håper jeg på fisk selvsagt. Da må det tenkes tilbehør til fisken. Potetmos, ris og også makaroni har jeg benyttet med hell. Alt snarkokt og energirikt. Gir variasjon synes jeg. Litt ulikt krydder, samt griljermel (!) gir variasjon smaksmessig på fisken også. Bruker salt + "maldonsalt", sitronpepper og såkalt "skjærgårdskrydder". Nevnte griljermel er et funn synes jeg.

Ris og makaroni pakker jeg i ziploc-poser på forhånd. Jeg regner ca. 100g ris til en middag. Ca. tilsvarende med makaroni. Potetmos m/melk er energirikt og lettvint. Det går gjerne en pose til ett måltid fisk, men jeg har også benyttet kun en halv pose hvis mye fisk. Griljermelet har jeg også i ziploc-pose. Blander litt krydder i dette på forhånd. Trenger ikke så mye med av griljermel, men nok til et par fiskemåltider er godt.

Meierismør til steking er jeg fornøyd med. Hadde i fjor også med en liten flaske rapsolje med tanke på steking. Fungerte fint, men én ting er enklere enn to. Tror derfor det kun blir meierismør med på fotturene i sommer. På kanoturen som jeg kan tenke meg på Sølensjøen i juli, der kan jeg jo godte meg litt mer og ha med litt av hvert. Skal ikke se bort fra litt kjøttmiddag også på den turen. Blir ikke mye bæring på ryggen der, til avveksling.

Til frokost har det ofte gått i knekkebrød og tubepålegg. Lettvint og lite søl. Knekkebrød tar mye volum, men veier lite. Likevel vil jeg ha med knekkebrød og variere med porsjonsposer havregrøt i sommer. Sprøstekt fisk på knekkebrød er også godt til frokost! Fisk i havregrøt funker ikke så godt. Til havregrøten må jeg ta med litt tilbehør som sukker og kanel som jeg liker godt. Smørøye gir meierismøret jeg har med. Tørrmelk har jeg med noen poser av til grøten, for smakens skyld.

Mange hardbarka turfolk spiser nøtter og sjokolade til lunsj. Jeg er ikke helt der. Toro sine Rett-i-koppen suppeposer er greie hvis jeg fyrer bål eller gass til lunsj. Jeg har også benyttet fiskestykker i den fiskesuppa. Da metter den selvsagt enda mer. Skal teste fisk i grønnsaksuppa i sommer.

Av medbrakt drikke går det mest i kaffe. Her er det mest lettvint med "instant" kaffe på fotturer. På kanotur kommer jeg nok til å ha med kokekaffe i sommer. Da blir det mer bålkaffe! Noen poser med solbærtoddy er fin avveksling og gir energi. Te er ikke helt min greie.

Uteblir fisken på tur så er det Real Turmat som blir redningen. Potetmos, ris og makaroni kan selvsagt også spises alene med krydder, men foretrekker helst Real. Til turen i Femundsmarka i sommer pakker jeg 5-6 poser med denne. Ulike smaker for variasjon.

Jeg koker mest på gass på stormkjøkkenet. I Femundsmarka tar jeg med en egen steikepanne i tillegg + en liten bålkjele. Det blir bålfyring der inne, noe jeg kan spare gass på. I Børgefjell blir det nok noe mindre av det antar jeg og jeg må beregne mer gass med der.

Jeg har for mange år siden testet ut å tørke kjøttmat på forhånd og ta med. Også grønnsaker kan tørkes på lik linje med kjøtt. I dag er det så mange gode alternativer innen frysetørket mat at jeg står over slikt arbeid.

Vet mange som leser bloggen er svært erfarne turmennesker og har sikkert gjort seg erfaringer med mat på tur. Jeg tar gjerne i mot tips og råd med tanke på turmat, vekt og volum. Kan jeg spare inn noen gram og likevel opprettholde litt kos er ingenting bedre.


6 kommentarer:

Andreas sa...

Hva med snop på turene dine? For min del er "salte bilar" motivasjon i pose! Det er stort sett alltid med, og smaker fantastisk godt hver gang! :D Smaker salt lakris. Ellers bruker jeg nok stort sett samme oppsett som du skisserer.

Ronny H sa...

Ser ut som du har fått med deg det meste..Men nuddler er lett å bære med,så til litt alternativt å drikke har eg ofta med meg iste på poser.Eller kan du jo ha med litt sjokolade og noen popcorn til litt ekstra kos i teltet :)..Gleder meg sykt til å lese om turene dine Bjarne :)..

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for tilbakemeldinger på innlegget, karer. Joda, jeg har med littegrann snop, men opplever ofte at det meste blir med tilbake. Det blir nok med litt lakris og sjokolade for kos, men mye blir det nok ikke. Kanskje litt mer i kanoen da ;)

Frank sa...

Når vi var i Rogen i fjor, hadde jeg med toros fiskesuppe, kokte opp fisk og hadde i denne, det ble en glimrende middag!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ingen dum idé, Frank. Noteres! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Har kjøpt inn Lofoten fiskesuppe fra Toro. Har tørrmelk. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.