søndag 20. januar 2013

Flott dag på isen!


I dag var det fint på isen! Jeg var på et vann i Vigdarvassdraget i Sveio, nord for Haugesund. Betalte fiskekortet før jeg kjørte hjemmefra. Dagskort via SMS. Ikke lange betan å gå fra bilen heller. Kunne parkere 50 meter fra vannet. Kaldt vær og jeg var godt kledd. Tok med stolsekken i dag da jeg ikke skulle gå noe særlig. Den er ikke noe å gå langt med den sekken. I dag var det greit.


Reven har rasket over isen i natt


Jeg tok meg ut til en holme jeg fisket fra med stang i fjor vår. Da hadde jeg en fin ørret etter sluken husker jeg. Var på kanotur i vannet da. Her finnes også røye og jeg vet man har fisket opp en del med garn de siste årene.

Borret flere hull og satte ut noen snører. Agnet både med maggot og mark. Snørene med lysblink ble agnet med maggot. Tenkte på røya her.



Sola var til tider bak et skylag og da var det kjølig å sitte i ro. Helsport sendte meg en fjellduk i høst og den kom godt med nå. Fungerte godt etter hensikten. Brukte den som poncho med hette og armer. Lunt og godt inni der da. Jeg hadde tidligere fjellduk fra Jerven, men den hadde jeg slitt ut etter mange års bruk. Passet fint da at Helsport ville ha meg til å si litt om deres. Jeg kommer tilbake med mer om denne fra Helsport i et senere blogginnlegg.

Etter en times fiske ringte det iltert i nappvarsleren på den lille isfiskestanga. Samtidig nappet det i stikka jeg satt med 30 meter i fra. Satt vel mer eller mindre og slumret på stolsekken. Røya som beit på stikka var ikke store pinnen å snakke om. Fisken som derimot hadde gått på blinken med lys, på isfiskestanga, var langt finere. Den kjempet godt under isen. 4 hekto veide den. Fargerik også. Røya er fin slik.

Fjellduken fra Helsport var fin å ha i dag

Fargerik fisk

Fargerik fisk


Det ble til sammen 4 røyer de tre timene jeg var på isen i Sveio. Alle beit på maggot (Frode på Salar Sport har maggot og meitemark!). Tok med de to største røyene hjem til kveldsmat.

Fikk forresten også hyggelig besøk på isen av en lokal ferskvannsøkolog. Han var interessert i å se mageinnholdet på den største røya. Hyggelig fagprat på isen ble det. Vi mente begge det kunne se ut som om magesekken var fullstappet med vannkalvlarver(?). Var tydelig det som var hoveddietten til denne for tiden. Den var nemlig feit den røya, og fargerik. Derimot var den ikke like fargesterk i kjøttet.

Stappfull av vannkalvlarver(?)

 

2 kommentarer:

Anders sa...

Ser ut som du har hatt en bra dag. For lyst til å prøve isfiske selv, men har ikke tatt meg tid til å sette meg inn i "vitenskapen" enda. Bruker du ei vanlig haspelsnelle? Må man ut med mange lapper for en grei "startpakke"?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Var flott i dag ja! :) Den formen for isfiske som her kan du drive med uten at det koster skjorta. Ingen vitenskap. Isbor er kjekt å ha. Jeg har et billig Mora-bor kjøpt på xxl for noen hundrelapper. Ellers er det bare å bruke sneller man har. Trenger ikke det en gang egentlig. Små markkroker/maggotkroker. Noen blinker. Den lille snella på bildet over er en billig Shimano 1000-snelle. Den bruker jeg ellers til lett ferskvannsfiske. Du får tak i billige pilkestikker rundt om på sportsforretninger evt. hos salarsport.no ;) Jeg fisket på dybder fra halvannen til et par meter i dag. Den største røya beit på en lysblink (lys) agnet med maggot på ca. 3 meters dyp.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.