lørdag 2. mars 2013

God komfort


Det har det blitt i teltet de siste årene. Jeg fikk spørsmål nylig om hvilket liggeunderlag jeg bruker på tur. Det har variert litt alt etter hvilken tur og hvor turen går.

Jeg er fryktelig glad i det oppblåsbare liggeunderlaget fra Mammut. Det har pute og greier! Noe tungt å dra på, men hvilken herlig følelse å legge seg nedpå. Jeg har hatt det et par år nå og hull har det blitt på det. Puta er lekk, men ingen krise for det. Hull som har oppstått på tur har jeg fått lappet underveis. 1047g på min kjøkkenvekt, ca. 15cm i diameter og ca. 35cm lengde sammenpakket er de vitale tallene. Liggeunderlaget er stort. Hele 193cm langt, 63 bredt og oppblåst 7,5cm tykt. Det har en R-verdi på 4,1. Jeg legger ofte fjellduken under mot bakken for bedre isolasjon. Dette er førstevalget på kanotur hvor det ikke skal bæres for mye.

På turer hvor jeg ser for meg å fyre bål har jeg fram til nå tatt med meg et billig, oppblåsbart liggeunderlag fra Norheim. 445g viser kjøkkenvekta. På størrelse med en halvlitersflaske sammenrullet klarer jeg å få det. Tror jeg betalt 3-400 kroner for det på G-sport. Jeg kjenner ikke til R-verdien til dette, men så høy er den ikke. Lengden er 183cm, bredden 53. Tykkelsen rundt 5-6cm oppblåst. Det ble et slitasjehull nær ventilen ganske snart. Det fikk jeg lappet på tur med superlim og sportstape.

Jeg har kombinert Norheimunderlaget med et godt foamunderlag som har gitt god isolasjon mot bakken. Foamunderlaget har jeg brukt ute ved bålet og dermed mye tryggere for gnistregn. Det er et Helsportunderlag jeg har brukt til dette fram til i dag.

Jeg fikk i vinter tilsendt et nytt oppblåsbart underlag fra Hekta på tur (bildet øverst). Dette ser jeg fram til å prøve ut på turene denne sesongen. Et 3-sesongs liggeunderlag. Koster noen kroner riktignok, men vekta, størrelsen og R-verdi på 3,2 gjør dette til en fin komfortøkning på turene mine. På min vekt veier underlaget 480g inkludert rep-kit. Sammenrullet måler jeg det til 10x24cm. Det er ikke ille med tanke på størrelsen oppblåst (se link).

Jeg har også fått tilsendt et foamunderlag fra Hekta på tur. Dette vil jeg bruke sammen med de lette oppblåsbare underlagene under tregrensa der det kan bli bålfyring. Legg merke til det varmereflekterende belegget som underlaget er satt inn med. Det er ikke dumt i kjølig vær.

De tre ovennevnte oppblåsbare liggeunderlagene sammenrullet 

Hvilke erfaringer har du, som leser dette, med liggeunderlag? Har du funnet det perfekte, et som gir kjempekomfort på tur? Fortell gjerne om det i kommentarfeltet.

9 kommentarer:

Utejenter sa...

Jeg har fram til nå bare brukt ridge-rest underlag hele året. Vinterstid trenger jeg to eller evt et annet tynt underlag. Har i grunnen vært veldig fornøyd med det, de har blitt brukt hardt i rundt åtte år nå og fungerer fortsatt utmerket. I vinter ble imidlertid fristelsen for stor, og jeg har kjøpt Exped Downmat 7. Vinterstid tør jeg ikke dra med oppblåsbart som eneste underlag, så dermed regnet jeg med at 7 måtte være tykt/varmt nok. Lite erfaring med det foreløpig, men førsteinntrykket er at det er litt mye styr. Jeg har i grunnen sovet godt på ridgerest også.

Unknown sa...

Hei, fin post.

Jeg har lite erfaring med ultralette underlag (ultralett utstyr generelt). Til teltbruk har mitt Exped Downmat fungert topp med tanke på komfort. Ligger og sover svært godt på dette, som regel fullt uthvilt på morgenen. På vintertur kombineres det med et Bamse Extreme, som også brukes på isen/ved bålet osv. Har enda ikke hatt problemer med lekkasjer på 4-5 år, forsiktig bruk utelukkende i telt tror jeg har hjulpet.

20-25kg på en ukestur alene er helt ok for meg å bære, når det inkluderer vadebukse/-sko, fiskeutstyr og ofte stort kamera.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for fin info. Oppblåsbart i dag er noe annet enn oppblåsbart for noen år siden. Både vekt, volum og isolasjonsevne er langt, langt bedre. Vinterstid kan det likevel være lurt å ha med et vanlig foamunderlag som isolasjon mot snø/bakken, under det oppblåsbare.

:)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, det oppblåsbare bør man stelle pent med. Trekker jeg det ut av teltet pleier jeg å legge fjellduken under mot lyng/stein hvis ikke det ser veldig ok ut. Foamunderlaget er ellers det som benyttes mot bar bakke og ved bålet.

:)

Børre Bækken sa...

Hei! Takk for svar på mailen:-) Og nå oppfølging i bloggen. Selv er jeg vant til å bruke forsvarets foamunderlag + kanskje ett tynt ett til om jeg skal ha luksus;-) Men nå er det kanskje på tide å skaffe meg ett oppblåsbart.... Fin blogg forresten:-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Du vil oppleve himmelrike, Børre! ;)

Martin Hansen-Just sa...

Ajungilak Light Pump Mat er mitt liggeunderlag med sine vitale mål på 183x55x7,5cm. Jeg har gått for denne pga pakkstørrelsen, helt utrolig liten og nett ( 19x12cm og veier 570 gram). Og med 7,5cm tykkelse er den en drøm å ligge på :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, det er en lettere, noe mindre og annen versjon enn det store mitt med pute. Helt sikkert et bra valg ja! :)

B sa...

Du har rett! Det er himmelrike å ligge på oppblåsbart😊

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.