lørdag 30. mars 2013

Opplevelse Villmark


"Norge på langs - og tilbake igjen" er undertittelen på boka til brødrene Simonsen.

For å si det først som sist. Dette var trivelig lesestoff i den kalde påskeuka på Sørlandet nylig. Tre bøker fikk jeg lest gjennom i hustrige kvelder ved Jøtulovnen i hytta, deriblant NPL-boka til disse to brødrene.

"Opplevelse Villmark" var vanskelig å legge fra seg. Hele veien var teksten full av lun humor og fine situasjonsbeskrivelser. De er gode skribenter Simonsenbrødrene. Bildematerialet er bra og gutta fanger fint stemningen de må ha opplevd underveis. Forordet er av Lars Monsen og Trond Strømdahl som brødrene møtte tilfeldig på sin langtur. Boka er virkelig bra lesestoff for villmarkinger, men likevel må jeg få sette fingeren på en del ting med boka jeg fant:

Jeg savnet datoangivelser for etappene, eller mer info i teksten om når de startet, kom fram til, osv. Slikt er interessant info når terreng, vær og føret beskrives i teksten og vi som lesere vet at tiden går og årstidene kommer. Bare sporadisk at en dato blir oppgitt i teksten.

Det overrasket meg at brødrene, med Monsen og Strømdahl som forbilder, har slike aversjoner mot hvitfisk og spesielt harr som beskrives. Sik faller i smak da de fikk den servert leste jeg. Merkelig.

Jeg undret tidlig på hvorfor Pasvik ble utelatt på turen, både sørover og nordover. Pussig synes jeg siden dette var et område Monsen og Strømdahl tok med seg i sin langtur. En NPL-tur som Simonsenbrødrene har som en slags mal ut fra hva som skrives i boka, at de gikk i deres fotspor. Jeg fant ingenting i teksten om hvorfor Pasvik ikke ble en del av turen. Var det hvitfisken der inne som ikke fristet kanskje?

Det står respekt av å gjennomføre en tur/retur NPL som Simonsenbrødrene gjør i løpet av 13 måneder. Likevel synes jeg turen nordover igjen ble noe stemoderlig behandlet i boka. Hvis det går an å si det slik? Det var ikke mange sidene å lese sammenlignet med turen sørover. Ble det kanskje mye trasking på vei nordover? Det sies lite om det i teksten. Lite villmark? Det kan virke slik. Litt synd at det ble slik for jeg hadde en forventning om spennende lesning fra turen deres nordover igjen. De skrev riktignok i boka at de kom i tidsnød mot slutten av turen. Det skal de ha. De brukte jo også langt kortere tid tilbake til Grense Jakobselv enn sørover.

Det er godt anvendte penger å kjøpe boka til Per og Bjørn Simonsen. Lesverdig bok, for all del, tross mine påpekninger ovenfor. Jeg har aldri gått NPL og kommer nok aldri til å gjøre det. All respekt derfor til de som legger ut på turen og i denne sammenheng virkelig tøft gjort å ta turen fram og tilbake som gutta her.

Boka anbefales. Den er gitt ut på Larsforlaget. Jeg kjøpte den via Haugenbok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.