lørdag 11. mai 2013

Et par sørlandsdager


Ekstra fridager i mai er alltid deilig. Bare været kunne spilt mer på lag da. Jeg hadde et lite håp om en første, lille fjelltur i nære fjell, men tok ikke sjansen nettopp pga. været som var meldt og fare for isen som trolig ligger på vannene der oppe ennå. Da er det tryggere å ta turen sørover mot det blide sørland.

Tirsdag ettermiddag, rett fra jobb dro jeg sørover. Møtte sol og finvær i Stavanger. Første og til dels andre dagen var bra værmessig, men så ble det fuktig med tåke og regnvær. Det var først torsdag at det ble fisk i panna, dog ikke den mest ettertraktede. Sjøørreten glimret nesten med sitt fravær. To små, langt under minstemålet er alt å berette om ang. det fisket. Det ble en lyrmiddag i allefall. En kiloslyr ble nemlig torsdagsmiddag. Fikk et par torsk også som tydelig trivdes i tareskogen. Alle torsk fikk svømme videre. Den må vi ta vare på i Skagerak.

Fiskeartene jeg var mest i kontakt med var lyr og småsei. Alle sammen, bortsett fra middagslyren fikk friheten tilbake.

Var meningen å bli til søndag, men fredag ble det regn og sørvestlig sur vind og dette været holdt seg til lørdag formiddag. Da pakket jeg sammen og låste hytta. Da hadde jeg også lest ut tredje og siste boka jeg hadde med meg. Uansett er det alltid hyggelig på Sørlandet. Det var langt mildere denne gang enn sist tur i påsken.

Været lover godt på vei sørover E39

Kun et par småørreter kunne bokføres herfra

Taretorsken er også interessert i møresilda

Vakker skapning

Ikke så fiskbart nedenfor hytta fredagen

1 kommentar:

moroglillemann sa...

Enig med deg ang taretorsken. Den er virkelig vakker skapning som vi ofte studerer nærmere både eg og ungene når vi får den på kroken. Fargen er så forfriskane i forhold til dei kjedelige grå som ungene sier ;)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.