lørdag 4. mai 2013

Turforberedelser


Man burde vært på tur i dag, men det drittværet som herjer utforbi frister ikke. Tiden brukes heller derfor til forberedelser til kommende fjellturer. Utstyr oppdateres, tilpasses og nytt anskaffes der det er behov.

Når det gjelder fiskeutstyr får jeg god hjelp av Frode på Salar Sportsfiske. Jeg var en tur hos han i dag og fikk bl.a. med meg nye spinnere fra Sølvkroken. De tre til venstre på bildet ovenfor er nye av året. Disse tas med til fjells i sommer. Klassiske, gode fargekombinasjoner fra Sølvkrokens sluksortiment. Slukene i disse fargene har fanget godt, det kan jeg underskrive på. Derfor er jeg ganske spent på disse spinnerne i samme kulør.


I vinter oppgraderte jeg til en Shimano Stradic-snelle. Et godt brukttilbud jeg kom over slo jeg raskt til på. Dette blir trolig hovedsnella på fjellturene framover. Den er nå satt opp med Berkley's Nanofil i 0,163 mm dimensjon. Jeg ble nemlig i vinter bedt av Frode å teste dette snøret og si hva jeg mener. Har til nå gode erfaringer med dette etter mange vårturer etter sjøørret og ørret. I tillegg til snella ovenfor tar jeg også med en Shimano 1000-snelle som reserve på fjellturene som kommer. Den også satt opp med Nanofil. Jeg vil senere komme tilbake til mer konkret om dette snøret her på bloggen.


Jeg har vært nesten tom for fluorkarbonsnøre siste tiden. Jeg bruker nemlig en 70-80cm fortom av fluorkarbonsnøre mellom multifilamentsnøret og sluken. Jeg bytter denne ut med jevne mellomrom. På tide å fylle lageret igjen. Fikk derfor med en liten spole av Frode i dag. Da skulle jeg klare meg i sommer. Fluorkarbon er mer "usynlig" under vannet enn vanlig monofilamentsene, som jeg brukte tidligere. Litt strekk også i denne, lik monofilament. Jeg synes det er greit med tanke på at multifilamentsnøret er så dødt. Fluorkarbon tåler mer slitasje også.

2 kommentarer:

kof sa...

Som alltid gøy å lese bloggen din! ;-)

Så dette med fortom... Jeg har ikke brukt fortom på nanofil-senen da jeg trodde denne var relativt usynlig i vannet (men jeg får heller ikke like mye fisk som deg ;-)). Noen hevder også at fisken ikke bryr seg om senen? En annen grunn til å droppe fortom kan vel være at man har lettere for å miste sluken? Har du noen tanker rundt dette?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk igjen for hyggelig kommentar, kof.

En kamerat bruker heller ikke fortom og han får fisk han også. Jeg liker å ha litt elastisitet mellom meg og fisken, foruten kun stanga som fjærer.

På min fortom har jeg to svivler. Den ene mellom multisnøret og fluorkarbonsena og den andre ved sluken med hempa. Dette gir mindre tvinn mener jeg. Dette gjør også at det er lett og kjapt å skifte fortom. Den nærmeste meteren til sluken er også et utsatt sted for slitasje med tanke på bunnapp, steiner og slikt man kan skrape borti. Multisnørene tåler lite slikt. Jeg tror jo også at fluorkarbonen er usynlig, i allefall langt mer usynlig enn multisnørene. Dette er nå slik jeg gjør det.

Noe fasitsvar har jeg dessverre ikke. Jeg mister egentlig svært få sluker på fisketurene mine. Tror ikke bruk av fortom eller ikke skulle utgjøre noen forskjell der.

:)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.