tirsdag 18. juni 2013

Logistikk


Det er en liten utfordring å pakke for flere turer i forkant. Til kun en tur hadde det vært greit, men jeg vil jo gjennomføre minst 4 gode turer i sommer på rekke og rad. Da må pakkingen planlegges noe. En del utstyr skal bl.a. brukes på alle turer, noe skal legges igjen i bilen etter endt tur, eller byttes ut mot tilsvarende. Det blir jo også kanotur.

Til første turen pakkes sekken som skal brukes 100% på forhånd. Utstyr og mat til de andre planlagte turene pakkes i esker og merkes. Til de tre første turene pakkes tørrmat og forbruksutstyr ganske nøyaktig med antall og mål. Siste del av sommeren blir til etter Børgefjellturen og pakkes mer nøyaktig når den tid kommer. Det aller meste av forbruksvarer og tørrmat er likevel med i egen eske til dette.

Første turen gjennomføres med 65-liters sekk på ryggen. Sekken pakkes for en uke på vandring i Femundsmarka. Sekken blir stappfull og noe havner på utsiden, bl.a. teltet. Litt uheldig synes jeg å pakke på utsiden, men jeg har veldig lyst å bruke nettopp den sekken på den turen. Den er virkelig god og nå får jeg brukt den over lenger tid, og fullpakket.

Til kanoturen i Rogen/Femundsmarka pakker jeg 85-literen. Samme sekken også til Børgefjellturen. Til kanoturen kan jeg også pakke litt tyngre enn til en ren vandretur. Det blir ikke lange bæringene. Også litt annen mat blir med der, ikke bare tørrmat. Denne kjøpes inn underveis.

Børgefjellsturen pakkes for to uker, men jeg kan klare meg noen dager til skulle jeg oppleve fiskebonanza. Greit å kunne ta høyde for slikt.

Bilen blir stappfull. Den pakkes for 6-7 uker på tur og fungerer derfor som depot mellom turene. Ekstra av alt, for ikke snakke om ekstra av fiskeutstyr. Kjipt å mangle essensielt utstyr når man står og pakker om langt ute i gokk. Viktig å ha med dobbelt av det viktigste fiskeutstyret i allefall.

Mellom turene blir det også siviliserte overnattinger og sivilt skift er også med i bilen til nettopp dette. Jeg har tross alt ferie og skal nyte også noen fine hotellovernattinger med god mat underveis. ...fordi jeg fortjener det!

6 kommentarer:

Aud sa...

Imponerende :-) Vi skal på en enkel overnattingstur i telt, og må pakke for å bære. Har du tips til drikke til barn? Vi skal jo være ved et vann, men kunne gjerne hatt noe å variere med.....

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jeg ville nok tatt med porsjonsposer med kakao og toddy. Søtt og godt og varmende. Gir mye energi. Konsentrert saft. Is-te. Også Toros Rett-i-koppen-supper er kjekke. La ungene plukke ut sine favoritter i en butikk med godt utvalg av disse eks. Meny.

:)

Jan Erik sa...

Mye å tenke på når en skal være på mange turer uten å stikke innom hjemme mellom turene ja. gjør det mye på samme måten selv når det er flere turer etter hverandre, eller ting ikke er helt planlagt når jeg går ut døra.

Pakker sekken ferdig før tur, og fyller bilen med ekstrautstyr: En plastboks med et godt utvalg proviant. En stor bag med ektra klær slik at en kan bytte ut ull når en pakker om. En boks med litt ekstra ting som gass, brenner, kniv, stekepanne, o.l. Og selvsagt ekstra sko slik at jeg slipper å starte neste tur med våte sko.

Utfordringen jeg ikke har noen god løsning på er hva jeg skal gjøre med vått/skittent tøy som legges igjen i bilen når jeg bytter. Hvordan gjør du det for å unngå at bilen stinker av våt sau, gammel svette og mugg?

Og, husk å legge ekstra flytevest i bilen, slik i tilfelle :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jepp, det blir en god eim av tur i bilen etter hvert. Jeg forsøker å få hengt opp det som er fuktig. Har hatt en tørkesnor faktisk inne i bilen noen ganger det har vært veldig fuktig. I tillegg forsøker jeg alltid å få tørket litt når jeg tar en sivilisert overnatting mellom turene.

Ekstra flytevest ligger klar ;)

Anonym sa...

Du er heldig!!!!

God tur(er)!!
mvh Børre

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det, Børre! God sommer! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.