lørdag 28. desember 2013

Styggsjøkoia

Et klenodium i Femundsmarka dette. Og er man i nærheten så er det obligatorisk å ta en titt på dette lille byggverket.


Er man oppe ved Revsjøen i Femundsmarka så må man passe på å kikke innom denne lille koia. Den er som sagt et klenodium inne i nasjonalparken. Den ligger lunt til i vestsida av en morenerygg rett sør for Revsjøen. Kort fra det nordligste tjønnet av Styggsjøan.

Den ble satt opp tidlig på 1970-tallet, 70-71 er det sagt, av karene Iver Gullikstad og Leif Skjevdal. Tett inntil en kampestein og ei svær tørrfuru er koia bygget. Den lever farlig den dagen furua takker for seg.

Styggsjøkoia sett fra vest (2013)

Jeg har vært forbi koia ved et par anledninger, senest sommeren 2013 på kanotur i området. Hadde leir oppe ved Revsjøen da, kun et par hundre meter nordøst for koia. Måtte selvsagt innom å kikke igjen.

Koia sett fra øst (2011)

Koia sett fra nordvest (2013)

Styggsjøkoia 2011 (sekken utenfor viser litt størrelsen på koia)

I 2011 var jeg første gang forbi og vurderte faktisk en natt i koia. Jeg var våt og kald etter turen fra Litlbuddhåen. I det jeg åpner døra og kikker inn ser jeg to mus på en gang oppom vedovnen. Hytteboka fortalte om et lurveleven av en musefest natta i forveien, av en som overnattet. Både synet av smågnagerne, hva hytteboka fortalte, og ikke minst de små forholdene inne i koia, gjorde lett at jeg valgte å slå opp teltet igjen ikke langt unna. Jeg er en røslig kar og det er ikke stort større rom inni koia enn i et gjennomsnittlig tremannstelt.

Koia i 2011

Så er du i området rundt Revsjøen eller der omkring så bør du sette av tid til et besøk til dette lille byggverket. En attraksjon i Femundsmarka er det. En fascinerende liten koie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.