søndag 16. februar 2014

Morgentur


Det har vært stillstand lenge nå fra turlivet, men i morges fikk jeg meg en liten tur mellom OL-gull i Super-G og 4x10 km langrennstafett.

Det er mye som trekker i andre retninger enn nettopp ut i disse dager. OL er nevnt, ikke det at det betyr så altfor mye, men artig å følge litt med likevel. Det er også en hektisk prøveperiode på skolen jeg jobber på og da er det en del rettebunker som man skal igjennom. Man skal jo forsvare avspaseringsperiodene man har som lærer.

Det viktigste som har vært et hinder for spesielt sjøørretfisket har vært den sure, sørøstlige vinden som har herjet siden nyttår. Det har fristet lite å ta ut i den. De gangene jeg har forsøkt har det heller ikke blitt særlig fangst. I dag var det plutselig en vindendring til nordvest og bare det var nok til at en fisketur kunne friste. Etter Jansruds OL-gull i morges heiv jeg meg i bilen og dro innover til en hotspot i Tysvær for å ta noen kast.


Det gikk en times tid før det var drag i andre enden av snøret. Ikke noen voldsom kjemping som kan være typisk for sjøørreten, men litt roligere i draget. Likevel var det en fin halvkilos på som hadde tatt møresilda på 18g. Trolig det kalde vannet som gjorde at ørreten tok det mer med ro enn vanlig. Er nok ikke mange varmegradene i sjøen her nå. Fisken fikk svømme ut igjen og det ble med den ene.

Nordvesten gav meg noen kalde regnskyller i morges også, men den nye skalljakka som jeg har fått fra Berghaus nylig, en Kanchenjunga, holdt meg tørr. Den skal virkelig bli fin å ha med på tur framover.

Dagens outfit fra Berghaus

7 kommentarer:

Anders sa...

Godt å se at du får fisket igjen. Alltid kjekt å følge med om det blir fangst på deg og det blir jo det ofte:) Ser frem til mer. Snakkast!

Unknown sa...

Hei igjen,

Litt nyskjerrig på snella di. Hvilken type er det? Den så skremmende lik ut en jeg har sett meg ut, nemlig Abu Garcia SX 10 sin type. På tide å oppgradere utstyret i år, så mangler bare snella nå, så er alt gjennomført.

Hvilke typer snører bruker du stortsett til ørretfiske?

Ronny :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det, Anders! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Ronny!
Snella er en Shimano Stradic CI4 2500. Fantastisk fin snelle som jeg bruker både til sjøørret og fjellørret. Snella er nå satt opp med 0,127mm FINS Windtamer som jeg tester for Salar Sportsfiske. Snøret er bra. Snella er blant de letteste i sin klasse og veier ca 200g med snøre. :)

Unknown sa...

Lurer på å kjøpe samme jakka! Er det II du har? Nøyaktig den du linket til?
Har hørt den er litt ekkel i halsen pga går så høyt når helt dratt opp, stemmer det?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Anders! Nå måtte jeg kikke nærmere på jakka for å se om dette er I eller II. Finner ingen merking i jakke om det ser du. Vil anta det er II. Ang. halsen så er den høy ja, og høyere enn hva jeg er vant til, men ikke ekkel. Må venne seg til at den går høyt opp. Det fungerer greit for meg og fint å krype ned i når det står på som verst. :)

Unknown sa...

Flott :) Da er jakka bestilt, den skal bli vel brukt fremover!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.