mandag 3. februar 2014

Svensk kartverk som tåler vann


Via svenske Vandringsbloggen ble jeg nylig gjort oppmerksom på en svensk kartserie som tåler en støyt, også vann.

Her i Norge har vi de siste par årene fått dekket landet med slike turkart fra både Kartverket og Nordeca. Fra svenske Calazo er det nå tilsvarende kart å få tak i for de svenske fjellområdene. Jeg har kikket etter og funnet de kartbladene jeg eventuelt trenger de nærmeste årene der.

Hva 1:100 000-kartbladet fra Calazo dekker av Rogen/Femundsmarka

Kartene finnes i både 1:100 000 og 1:50 000. Kartblad som kan være aktuelle for undertegnede de nærmeste årene er de som bl.a. dekker inn over norskegrensen i Børgefjell og i Femundsmarka. Her har jeg tidligere brukt de svenske Fjällkartan i disse målestokkene.

Kanskje har noen her i landet allerede fått tak i disse nye svenske kartene og tatt de i bruk? Kunne i såfall vært interessant å høre om disse kartbladene er bra saker. Prisen er vel egentlig ikke så mye å klage på synes jeg.

4 kommentarer:

Aud sa...

Vanntette kart har jeg ikke prøvd, men Markusevangeliet i en slags kartversjon. Sammeleggbart altså. Og det tåler vann. Veldig lett og praktisk på tur :-) Regner med at det er et lignende materiale i kartene.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, det er store fordeler med kart på vannfast materiale.

Frida sa...

Har prøvd ut Nordeca sine vanntette kart, og de er helt konge! Trenger kart over Sverige så dette passet utmerket! Blir å prøve disse :) Er jo billigere enn de norske og :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Nordecakartene er virkelig gode og jeg har brukt de siden de kom. Disse svenske blir jeg også å kjøpe inn til neste tur i svenskenære områder. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.