søndag 30. mars 2014

Magiske Vigdarvatnet


Med det finværet som var kommet så var det ingen tvil om hvor turen skulle gå denne siste helga i mars. Tenk nemlig å få slikt vær i mars! Det er sjelden kost.

Første turen med Ally i år gikk til Vigdarvatnet i Sveio. Har hatt fine turer her tidligere og fin skulle jaggu denne også bli. Det var jo ikke tvil da jeg så den blanke vannflata lørdag morgen ved Lindøy.

Nordover fra Lindøy

Nesten magi å oppleve Vigdarvatnet slik i mars

En annen kar i en Ally lå en halvtime foran meg ute på vannet så jeg da jeg satte ut kanoen ved Lindøy. Det måtte være Frank. Jeg nevnte for ham på Facebook tidligere i uka at Vigdarvatnet var aktuelt turmål denne helga. Frank er nemlig også ivrig med Allyen sin.

Joda, borte ved Krossneset tok jeg han igjen og jeg hadde rett. Det var karmøybuen Frank som jeg antok det måtte være. Det ble noen hyggelige timer rundt Skorpeneset og i Dyngjevågen. Jeg hadde telt med og skulle overnatte, Frank bare på dagstur. Utpå ettermiddagen forlot Frank Skorpeneset og fisket seg tilbake mot Lindøy.

Frank inne i Dyngjevågen

Frank forlater Skorpeneset og tar turen tilbake mot Lindøy

En vestlig bris, nærmest solgangsbris blåste opp på vannet utpå ettermiddagen. I grunnen greit. Det hadde vært t-skjortevær hele formiddagen og tidlig ettermiddag. Greit å få kjølt ned litt for å si det sånn. Tross alt er det bare mars. Trenger jo ikke overdrive heller.

Nye sko fra Viking


Det er en fin leirplass her på Skorpeneset. Samme som jeg campet på i oktober sist høst. Samme været også. Tok også nå en sekk ved med i kanoen. Det er ikke dumt. Man kan nok finne litt kvist og kvast rundt om her, men enklere å ta med selv når man har transportmiddelet.

Fiske fra Skorpeneset

God bok når fisken ikke biter

Liten kjenning med fisken i vannet så tidlig på året, men både jeg og Frank så flere vak etter ørret som var oppe i overflaten.


Ytterst på Skorpeneset


Ingen fiskefangst fra Skorpeneset

Tok med en sekk ved på turen


Utpå kveldingen stilnet det mer av igjen og kulda kom krypende. Det var frost i gresset da jeg sto opp ved soloppgang søndag. Fint å våkne slik til naturens egen vekkerklokke. Selv så kort fra sivilisasjonen er det litt villmarksstemning selv her ved Vigdarvatnet. Et yrende fugleliv sørger også for nettopp det. Havørna ble observert flere ganger og flere flokker med grågjess ploget seg nordover på himmelen både lørdag og søndag. Det er skikkelig vår!

Soloppgang på Skorpeneset

Utsikt sørover fra Skorpeneset søndag morgen

Sporløs ferdsel. Kniven ligger der bålgrua var

Jeg tok meg en fin rundtur på vannet søndag formiddag. Hadde to stenger ute, en med flytewobbler og en med sluk. Ingen kjenning i det hele tatt. Et par forsiktige vak var alt jeg så av fisk søndag formiddag.

Sørover på Vigdarvatnet søndag formiddag

Vigdarheim rett fram


Holder finværet skal en ikke se bort fra at det blir en liknende tur også neste helg. Kanskje også med fiskefangst da.

PS! Klikk på bildene for større versjon.

7 kommentarer:

Anders sa...

Herlig. Nå fikk jeg lyst på tur! Håper på å få Ally på vannet snarest her også...

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Med det været som er nå er det ikke tvil om at Allyen må på vannet! :)

moroglillemann sa...

Virkelig virkelig aldeles herlig! Og for en stille og magisk morgen :) Speilblankt vatn som den mest kresne byfruen kunne speilt seg i. Vart absolutt teltsjuk he! ;)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det var magisk, ja :)

Anonym sa...

Hei! Er det bare å parkere nede ved Lindøy, eller burde an spørre en grunneier?

mvh Børre

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei, Børre!
Det går fint å parkere nede ved Lindøy. Aldri hatt noen problemer med det. Har aldri spurt noen om lov. Både jeg og Frank + en bil til sto der. Bør vel passe på at det går an for andre å snu der, at man ikke hindrer det. :)

B sa...

Takk for svar! Var nede der en tur i fjor men snudde, da jeg var i tvil o det var privat. Men da veit jeg bedre:-)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.