søndag 21. desember 2014

Vintersolverv og kilosørret


Det har vel blitt en tradisjon etterhvert at jeg tar meg en liten tur på årets korteste dag, vintersolverv. Så også i år. Seint i kveld snur nemlig sola og vi går mot lysere tider. Det er godt å tenke på.

I dag tok jeg turen til samme fiskeplass som i fjor på denne dagen. Glatt på veien østover og kun én fattig plussgrad da jeg parkerte bilen. Øs, pøsende regnvær hele tiden jeg fisket. Vått og kaldt.

Knapt kjenning med fisk i det hele tatt inntil de siste kastene skulle tas. Da ble jeg var noen bølger ikke langt fra land. Fisk i overflaten! Like etter ser jeg den karakteristiske bølgen reise seg bak sluken som alltid får hjertepumpa til å akselerere. Hogget kommer og så sitter den. Tunge drag i snøret merker jeg med en gang. Det indikerer pen fisk.


Etter en liten kamp får jeg den inn på gresset i vannkanten. En noe vinterslank sjøørret sitter lett på møresildas enkeltkrok. Én kilo viser vekta da jeg veier den i håven. Den får friheten raskt tilbake. Iskald på fingrene og kald i kroppen er det bare å komme seg hjemover igjen. Det ble halvannen times fisketur i regnværet. Fornøyd med det på årets korteste dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.