lørdag 3. januar 2015

Lusebefengt fangst


Tok turen innover i morges for å finne fiskeplasser litt i le for vinden. Nå ble det heldigvis ikke så vindblæst som meldt, men kjølig var det.

Jeg var to plasser i formiddag, i to vidt forskjellige fjordsystemer. På første fiskeplassen jeg forsøkte ble det sjøørret i håven, men stakkaren var virkelig lusebefengt. Flere titalls lakselus kunne jeg telle på kroppen på den 5-6 hekto store fisken. Stakkar.


Etter en times fiske flyttet jeg meg sørover til en fjordarm jeg ikke har vært i siden i fjor vinter. Her ble det flere kjenninger med sjøørreten. En knappe halvkilos i håven og flere mindre. En laks som jeg antar var mellom en og to kilo slår seg av etter et minutts kamp. Den gikk en meter i lufta og borte var den. Tipper det kan ha vært en oppdrettslaks.


Midt på dagen kom det inn noen sluddbyger fra nordvest. Da var det nok og jeg satte kursen hjemover. Tross kjølig vær i formiddag så ble det fin tur ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.