søndag 8. mars 2015

Endelig et skikkelig vårtegn!


Da snakker jeg ikke om kvinner i tog, men selvsagt om noe langt viktigere, nemlig første brunørret på land. Nå er det vår, brunørreten har våknet her i distriktet.

Formiddagsturen i dag gikk over kommunegrensa til et grunt vann som tidligere også har gitt første vårørret. Tangerte i dag fjorårets dato for årets første brunørret. Det er moro!

Småkjølig i formiddag i regnværet

Fargesterke sluker fanget de første brunørretene i år

Det ble fire på land, de små timene jeg fisket. Mange kjenninger med fisken i vannet som typisk smånapping som vanlig er på denne tiden av året. Det er ennå kjølig i vannet, men nå stiger temperaturen utover må vi regne med. 7 grader i lufta da jeg var ute. Litt kjøligere i vannet antar jeg. Det ble etterhvert kaldt i vadebuksa nemlig.

Største i formiddag fikk svømme ut igjen

Den største i dag veide jeg til 6 hekto i håven. De tre andre langt mindre og de ble også tatt på land. Gjennomsnittsstørrelsen i det vannet her har gått nedover de siste årene. Gjør nok ikke noe galt da å ta opp de minste. Får teste fluestanga her neste gang kanskje?

2 kommentarer:

Hel-G sa...

Grattis Bjarne. Herlig å kunne fiske brunørret i mars av så fin kvalitet. Er nok lurt å ta ut de minste. Finnes ikke misunnelig kan du tro;-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Fra nå av blir det mer og mer brunørretfiske. Det er hakket mer spennende enn sjøørretfiske synes jeg. Det er moro når det nå er i gagn. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.