lørdag 14. mars 2015

Kilosørret på fluestanga!


Nå kan sesongen virkelig sies å være i gang. Fluestanga fikk sesongdebuten i formiddag og første i håven ble en nydelig kilosørret. Snakk om fin start!

På vei ut på tur i formiddag måtte jeg legge veien innom Frode på Salar for noen nymfer. Måtte ha noe bedre utvalg enn hva jeg fant i flueboksen min. Noen solide Montana-nymfer ble med. De har fisket godt før i vannet jeg tok kurs mot i dag.

Blikk stille ørretvann


Fisk var det på første kastet med fluestanga, men den lille ørreten gikk av etter noen sekunder. En time etter var det skikkelig tak i snøret. Tilslaget satt bra og en real fight på det blikkstille vannet tok til de grader av. Ørreten var flere ganger langt opp i lufta og lagde store bølger bortover vannflaten.

Den tynget godt i håven

Til slutt gav den opp og jeg fikk den over håvkanten. God tyngde i håven. Én solid kilo fikk jeg veid den til. For en fin start med fluestanga i år. En kubbe av en ørret! Etter noen foto så ble den pent satt tilbake i vannet. Den la fint i vei utover igjen. Neste gang er den litt større.

 Kilosørreten var fin i formen

 Brei over ryggen


En halvtime senere dukket Bjørn opp med fluestanga, men nå var det ikke mye bett igjen. En kjølig bris fra sørvest la seg over vannet selvom sola varmet fremdeles. Likevel var det ikke mye mer å hente. En liten ørret på sluken ble det riktignok som ble tatt på land.

 Nydelig vårdag ved ørretvannet

Fornøyd turblogger

Bjørn forsøker seg på vårørreten

Oppsummert ble det fire fantastisk fine timer i vadebuksa i dag. De første timene lå vannet helt  blikkstille. Det er en herlig opplevelse før vi har passert midten av mars. For en dag! Ny fisketur i morgen.

4 kommentarer:

Aud sa...

Den kan du være godt fornøyd med :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det skal jeg skrive under på at jeg er! :)

Unknown sa...

Kan ikke annet en å gratulere med en knallstart på sesongen!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det! Nå får du komme etter :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.