lørdag 21. mars 2015

Sveiotur i finværet


Det er travle uker på jobb nå før påske og derfor blir helgene desto viktigere til avslapning og selvsagt fisketurer. I dag ble det endelig fisketur igjen.

I Sveio, nord for Haugesund, våkner det ene vannet etter det andre opp fra vinterdvalen. I dag ble det en finfin rundtur til noen vann jeg første gang besøkte i fjor vår. Det går fin ørret i disse vannene som ligger i litt avstand fra vei. Det er ikke negativt i det hele tatt en slik dag som denne lørdagen. Nydelig vær å være på tur i.



Det er ikke noe negativt å bruke kroppen litt for å komme seg til gode fiskevann. Her på Haugalandet er det strengt tatt ikke de store avstandene å snakke om for å nå fiskevannene.


Det gikk ikke lenge før det var kontakt med fisk ute i første vannet jeg forsøkte i formiddag. Litt etter satt den på. Et par hekto stor vårørret. Litt slank. Den fikk snart friheten tilbake. Et par napp til ble det også i vannet før jeg vandret videre til neste.



Her gikk det en stund før jeg til slutt hadde kjenning med fisken i vannet. Jeg var redd den kjølige nordøstlig brisen som tok seg opp utover formiddagen ville ødelegge bettet, men neida. Det ble et par stykker og den største, en halvkilos i fin form. Alle i dag fikk svømme ut igjen.

 Maurtua er full av liv igjen

Flott turvær i dag


 Alle fikk svømme ut igjen i dag


Den største i dag en halvkilos i fin form


Det kjølige vinden fra nordøst var litt kjedelig der jeg ikke fant le for den, men så lenge sola strålte gikk det opp i opp egentlig. Flott tur i dag. Ny tur i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.