mandag 13. april 2015

Tilbake til Skorpeneset


Jeg klarte ikke å holde meg hjemme. Det måtte bli en kanotur når Ally endelig var montert. Turen gikk til Vigdarvatnet.

I frisk medvind over Vigdarvatnet

Værmeldingen var noe usikker og jeg drøyde det til langt utpå ettermiddagen søndag før jeg dro nordover. Med mandagen fri fra jobb kunne det bli en fin, første teltovernatting denne sesongen på Skorpeneset i Vigdarvatnet.

Camp Skorpeneset

Utsikt innover Dyngjevågen

Kom av gårde fra Lindøy litt for atten og det tok meg ikke lenger en en halvtimes padling over til Skorpeneset hvor jeg etterhvert har blitt godt kjent. Den fine brisen i ryggen gjorde at jeg holdt fint tempo over vannet.

Lettvektsbrenner og kjele levert av AllRando fungerte utmerket

Litt skeptisk til vinden i kveldingen, den reiv godt ute på neset fra sørvest, men utover kvelden stilnet den av noe og det ble levelig. Jeg fyrte ikke bål som jeg hadde i tankene. Hadde med litt ved i kanoen denne gang også, som tidligere turer hit, men vinden var i kjøligste laget til å sitte utendørs selv ved et bål. Det ble med tanken. I stedet ble ny sovepose og god bok heller prioritert i teltet. Det funker det også.

Vinden har tatt kraftig på Skorpeneset!

Noen fiskekjenning ble det heller ikke verken fra kanoen på vei ut eller fra land på neset. Nok i kjøligste laget ennå i det store Vigdarvatnet som faktisk er et av de største i Hordaland.

 Flere rotvelter på Skorpeneset

Regnbuen over Camp Skorpeneset

I løpet av natta snudde vinden som meteorologiske hadde meldt og la mer over på nordvest. Det ble kjøligere.

Kvelden har senket seg over Vigdarvatnet

Var forholdsvis tidlig oppe og tok en morgentur litt lenger inn på neset på de vestre delene av Apelandsneset. Observerte både hønsehauk og ørn, i tillegg til et yrende småfuglliv i busker og kratt. Vårstemning til tross for kjølig vind og ikke mer enn et par grader i lufta.

Morgen over Vigdarvatnet og Skorpeneset

 Granskog vest på Apelandsneset


Formiddagen gav både regn, sludd, hagl og snø fra nordvest. I ellevetida pakket jeg sakene og la sørover vannet, tilbake til Lindøy og bilen der. Frisk medvind forbi Vigdarheim. Ingen kjenning med fisken i vannet i dag heller.

 I fin medvind på vei tilbake til Lindøy

 Forbi Vigdarheim leirsted

Pakket og klar for hjemtur

Flott tur, til tross for litt kjølig og vekslende vær. Det er godt å være i gang igjen i kano. Så får jeg se hva kommende helg bringer.

2 kommentarer:

Kjell Gunnar Klaksvik sa...

Herlig! Kjenner jeg begynner å glede meg til telt og fiskesesongen nå :)

Fjällripan sa...

Å så härligt det ser ut! Fin natur du har i närheten! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.