søndag 17. mai 2015

Endelig til fjells


Denne helga skulle det skje, nemlig første fjelltur denne sesongen. Endelig til fjells igjen. At det var 17. mai-helga fikk ikke hjelpe. Jeg måtte ut og opp.


Jeg var i disse traktene for nøyaktig ett år siden, den gang også i 17. mai-helga. Da var det mindre snø kunne jeg fort konstatere allerede fra parkeringsplassen. I år valgte jeg et annet startpunkt og fikk dermed en traktorvei å følge oppover dalen de første kilometerne denne fredagen.

Aarn-sekken er pakket for nok en fjelltur i nærfjellene mine

Strålende vær, men værmeldingen kunne ikke love det hele helgen. Jeg fikk ta det som det kom, var tanken. Jeg skulle ikke så veldig langt oppover og ikke høyere enn furua vokser var planen. Nesten opp til snøen, rundt 3-400 meter over havet.


Et vann oppe i vassdraget fristet. Jeg kikket nemlig ned på det i fjor fra andre siden av dalen. Der så det fint ut og dit hadde jeg kursen nå.

Fin traktorvei å følge oppover dalen her

Det er fint oppover dalen her og jeg nyter turen. Stresser ikke og det blir mange fotostopp på veien.


Det sto en bil på parkeringsplassen da jeg parkerte og nå dukket eieren opp med to bikkjer på vei nedover mot meg på traktorveien. En hyggelig, lokal kar som kunne fortelle at han hadde vært oppe ved vannet jeg hadde kurs mot, men ikke hatt kjenning med fisken der. Noen storfisk kunne han ikke love fra det vannet. Jeg hadde vel egentlig ikke ventet det heller. Det viktigste med denne turen var jo bare å komme seg opp i høyden og kjenne på våren.

Utsyn nedover dalen fra traktorveien

Oppe ved en gammel husmannsplass tar jeg en bitteliten stopp. Så er det videre på stien litt høyere. Snart framme.

 Husmannsplassen Bjørnstigen


Det er et flott syn som møter meg over fjellkammen etter en liten klatreetappe på bratt sti. Der nede ligger vannet jeg vil ha campen. Jeg ser at det ligger noen snøflekker nesten helt ned til vannet på sørsiden, men på min side, i sørhellingen, har det vært snøfritt en uke eller to virker det som.

 Det ligger ennå mye snø der oppe

Snart framme ved vannet i 3-400 meters høyde

Vått i terrenget og jaggu ikke lett å finne god teltplass, men til slutt finner jeg en nogenlunde ok plass. Tarpen må brukes som bunnduk under teltet ser jeg fort. Det er vått i bakken og ikke så lenge siden snøen lå tjukk her. Det har også regnet godt siste tiden gjetter jeg.


Det er ikke noe bett i fisken i vannet, da jeg etter å ha fått opp teltet tester stanga. Det trekker en kald vind ned fra de snødekte fjellene i sør. Vannet er jo også iskaldt. Smeltevann fra snøsmeltingen.

En ok teltplass, men vått i bakken


Seint på kvelden ser jeg ørsmå vak rundt om på vannet. Kan minne om forsiktige røyevak. Finnes det røye her? Jeg fisker en halvtime og tilslutt er det liv i andre enden. En bitteliten ørret har tatt den svartlakkerte lillauren min. Mulig er dette standarden i vannet her? Noe bilde ble det ikke av fisken. Mørkt som det var.

På tide å køye

Lørdagen våkner jeg av regnværet som høljer ned over dalen. Det er bare å blunde videre. I 12-tida våkner jeg igjen. Like vått i lufta ute. Jeg holder meg innedørs noen timer til. Det et godt jeg har god bok med meg. Jeg er tørr i teltet.

Regnværet kommer inn fra vest på morgenen16. mai

I to-tida er det et opphold og jeg tar en time med fiskestanga rundt neset uten kjenning. Jeg prøver alle godslukene i tillegg til spinnere. Neida, det er ikke tiden ennå kanskje for de store fangstene. Et par grader varmere vann vil jeg tro hadde hjulpet på bettet.

 I fjor var jeg oppe i fjellet i bakgrunnen 17.-maihelga. For mye snø i år

Et nydelig område dette

Jeg får en sein lunsj utendørs i et solgløtt utpå ettermiddagen, men resten av dagen og kvelden blir like regnvåte som formiddagen. Innevær.

Fornøyd turblogger i et solgløtt 16. mai

17. mai våkner jeg tidlig, også denne morgenen av regndråper mot teltduken. Litt hardere også inni mellom. Noen haglbyger blander seg inn i regnværet. Det er ikke mange gradene ute.

Våkner 17. mai av regndråper mot teltduken

I åttetida er jeg utendørs og i gang med å pakke sakene. Det er et lite opphold i regnværet.

I det jeg får ryggsekken på ryggen så kommer en ny haglbyge fra vest. Det er bare å labbe ivei mot været. Halvveis ned til bilen gir det seg.

Tilbakeblikk mot et flott område

En skikkelig fin start ble det på fjelltursesongen denne helga. Ingen stor fiskefangst å skryte av, men det var heller ikke det aller viktigste med denne turen. Kroppen er i siget igjen. Den fungerer. Da er man fornøyd.

På vei nedover

3 kommentarer:

Sjur Lothe sa...

Ser ut til at du har hatt en flott tur iallefall. Det er fisk i alle vannene oppover. Har hørt om halvkilos + i Djupatjørn. Ellers 200 grams fisk i Bjørndalsvatnene. men øst for Løkjelsvatnet et stykke unna er det fisk av flott størrelse , i Åborebotn -området. men dette vet du sikkert om. Skjøl forlot jeg 17 mai feiring i lavlandet til fordel for Løyning og et par skiturer.

Jan Erik sa...

Barmark og isfritt vann så flott ut. Alltid godt når en kommer seg til fjells på beina på våren, og kan se frem til måneder med gode turer.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Flott tur var det og særs godt å kjenne litt på fjellufta og våren i fjellet. Joda, Sjur jeg kjenner til vannene du nevner ;)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.