lørdag 23. april 2016

Nedtelling mot sommerturene


Det er i dag, etter planen, to måneder igjen til den første av sommerturene er i gang. Fjorårets suksesstur til Femundsmarka skal forsøkes gjentatt.

Det kribler godt i kroppen når det nærmer seg. Fiskesesongen etter brunørreten er begynt i lavlandet der jeg bor, selvom jeg våknet i dag til hvit plen utenfor. Når dette skrives er det fremdeles snø i lufta og ikke langt unna frysepunktet ute. Jeg tror fisketuren som jeg planla i formiddag går ut.

Ingen vårstemning ute da jeg stod opp i dag

Det er jo langt bedre da å se framover og se over planene for sommeren. Som nevnt er det nå kun to måneder igjen, på dagen, til jeg setter kursen østover igjen. Tidlig morgen 23. juni bør alt være pakket og klart i bilen. Det blir en lang kjøretur østover mot Jonasvollen ved Femundens vestbredd. Regner med å være framme der sju-halvåtte på kvelden.

Etter den flotte turen i Femundsmarka i fjor, i godt selskap, får jeg også selskap i sommer. Det er ganske sikkert. Hvor mange som vandrer sammen inn i marka i år er ennå litt uvisst, men et par stykker har allerede "meldt seg på". Det lover godt og jeg håper vi er heldig med både vær og fisket.

Jeg pakker sekken for 10-14 dager på tur der inne. Har lyst å bevege meg også nord for Røa i sommer og inn i områder jeg ikke har vært ennå. Håper jeg får det til.

Jeg kjører trolig ikke lenger nord i sommer, etter Femundsmarka, men setter kursen vestover igjen. Er ennå usikker på hvor, men Hardangervidda er en åpenbar kandidat. Det er lenge siden jeg har vært på vidda nå. Jeg fristes også av fjellområdene mellom Setesdal og Ryfylke og det kan godt hende jeg i år tar en tur inn der.


Jeg tar trolig Ally med i baksetet i år også. Hun er med som en sikkerhet med tanke på den vonde hælen jeg har slitt med siden i fjor. Den er så og si bra igjen, men skulle den slå seg vrang etter Femundsmarka, hvor det hele startet i fjor, så er en kanotur et godt alternativ. Tror ikke det blir Rogen igjen, men har et par alternativer lenger vest.

Nå, sist i april håper jeg at vinteren snart slipper taket i nærfjellene mine. Jeg sikler på en første fjelltur snart. Kanskje allerede 1. mai-helga, neste helg? Jeg kan trenge noen fjellturer i kroppen før langturene til sommeren. Jeg må bli kvitt sofaformen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.