tirsdag 17. mai 2016

Med Ally på vannet 17. mai

Jeg valgte skogens ro og lyden av padleåra på 17. mai. Dypt inne i Sveio gjemte jeg meg godt unna nasjonaldagsfeiringen i by'n.

Med Ally på taket på bilen var jeg tidlig i vei nordover på nasjonaldagen. Før 9 var jeg på vannet og hadde snart en sluk etter kanoen.

Dagstursekken var pakket med det nødvendigste, stormkjøkken, kaffe og litt mat. Akkurat så jeg skulle klare meg noen timer. En tiliters vanndunk plasserte jeg helt framme i baugen. Trenger litt ballast framme når jeg ikke har storsekken fullpakket der framme.

En kjølig nordvest bris sørget for at jeg måtte ta i litt med padleåra av og til. Litt smånapping i sluken bak kanoen registrerte jeg noen ganger, men det gikk en halvtime tre kvarter før første ørreten satt på. Da var jeg kommet lengst inn i vannet. Ingen stor, knappe to hekto. Den ble tatt opp i kultiverings øyemed.

Fisk på fra kanoen

Jeg har vært noen ganger i dette vannet før og det finnes ørret av fin kvalitet her. Den største jeg har tatt i vannet her var på over kiloen. Den tok jeg fra kanoen.

Jeg har flere kjenninger bortpå sluken fram til lunsjplassen. En fin plass både å sitte og fiske fra. Jeg har også en gang overnattet akkurat her, med en tarp og Ally som tak. Litt fuktig i marka her, men det hadde gått nå også med en presenning som underlag oppå den fuktige marka.

Lunsjplassen

Fra land tar jeg inn to ørreter fra lunsjplassen. Begge fine i formen, ikke så store, men feite kubber. De får begge svømme ut igjen.

Ørreten er ofte i godt hold i dette vannet og kjemper godt

Etter spisepausen og en times fiske fra land er jeg i kanoen igjen. Lillauren i kobber er sluken bak. Helt sørvest i vannet er det fisk på. Det viser seg snart å være årets første røye på sluk. Den må bøte med livet. Det finnes mange av disse i vannet her og røya er næringskonkurrent til ørreten. Satser på større røye i Femundsmarka i sommer.

Jeg er i land på en liten holme snart og tar noen kast. Det er et grunt område rundt holmen hvor jeg ofte har fått fisk. Det gjør jeg nå også. En liten kubbe av en ørret slåss fandenivolsk mot overmakten. Etter litt får jeg løsnet den fra enkeltkroken på sluken. Den får svømme ut igjen. Feit som den var.

Ørreten slåss fandenivolsk

Tilbake ved bilen igjen fisker jeg litt fra land der før jeg pakker sammen. En liten ørret tas på land.

Turen i dag var virkelig flott, selvom sola var beskjeden og viste seg knapt. Litt vind var det, men jeg fikk fin le for den på lunsjplassen, som jeg kaller den. Noen dråper falt også, men ikke så mye at jeg ble våt. Morsomt var det å se en rødrev som sto oppe på en knause og observerte meg, før den spankulerte videre uten hastverk. Mye fugleliv i skogen var det i dag som skapte flott vårlig stemning.

Det har blitt en liten tradisjon å ta en kanotur på dette vannet hver vår, gjerne i april eller mai. I år ble det altså på selveste 17. mai. Omtrent et år til neste gang da.