mandag 23. mai 2016

Min fortom


Jeg har i mange år nå skjøtet multisnøret til fortommen på min egen måte. Ingen ny måte, men nok ikke den som er vanligst har jeg forstått, til ferskvanns- og sjøørretfiske.

Jeg har god erfaring med denne metoden, jeg har prøvd med knute også, men gikk fort over til denne, rent praktisk synes jeg denne fungerer bedre for meg.

Jeg bruker altså en liten svivel mellom multisnøret og fortommen. Fortommen er ikke lenger enn 50-70cm lang, litt avhengig av hvor lang stanga er. 9 fots stang 50-60 cm omtrent, 10 fotsstanga rundt 70 cm. Jeg knyter multisnøret fast til svivelen med en standard palomarknute. Fluorocarbonfortommen knyter jeg med en ordinær dobbel slukknute. Denne bruker jeg også på svivelen med hempa mot sluken. Fluorocarbonfortommen på bildet er i dim. 0,229mm.


Frode på  Salar Sportsfiske, som sponser bloggen, og leverer meg det jeg trenger av fiskeutstyr, fant en bitteliten svivel til meg sist jeg var innom. Noe av det minste jeg har sett og skal nå prøves. Jeg har fram til nå brukt sortelokserte svivler i str. 14 til dette som også har fungert svært godt. Blir spennende å se denne lille nye. På bildet ovenfor ses den sammenlignet med en ordinær fyrstikk.

I kastet er den lille svivelen utenfor toppringen. Det betyr at jeg får en god katapultsleng også på sluken i tillegg til selve stangas spenst. Sluken er jo i kastøyeblikket kanskje 80 cm utenfor toppringen. Alle er ikke vant til å ha en slik lengde mellom stang og sluk i kastet og må nok øves inn litt hvis man vil prøve dette. Jeg har kastet slike i mange år nå, nesten like lenge som jeg har fisket med multisnøre.

Det hender ofte jeg ser fisk som napper i denne svivelen, også en gang en større sjøørret. Trolig tror fisken det er et byttedyr sluken jager. Jeg har vurdert å feste en liten opphenger i svivelen, men en fare da at sluken bak setter seg fast i bånn skulle fisken ta opphengeren. Da er det bedre med en glideknute.

Fluorocarbonfortommen skal være så og si usynlig for fisken å se i vannet, i motsetning til multisnøret som nok er mer synlig, MEN jeg kjenner de som ikke bruker fortom som her, men knyter sluken rett på multisnøret. De får fisk de også!

En annen fordel med fortommen er jo at den gir litt strekk mellom snøret og fisken. Tror ikke det er det dummeste. Fortommen tåler også litt mer kontakt med bunnen enn hva multisnøret vil takle. Da tenker jeg på litt skarpe kanter på steiner og steingrunn man kan komme borti.

På bildet øverst i innlegget er snella, en Shimano Sonora 1000 satt opp med 0,10mm FINS Windtamer multisnøre. Sluken, en modifisert Aura Flake i 12g, er satt opp med Owner nr 2 enkeltkrok. Noe som jeg bruker så og si på alle sluker nå, både til ferskvannsfiske og til sjøørretfiske. Snaphvirvelen sluken er festet i er Sølvkrokens Extreme snaphvirvel nr 7.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,
bruker du monofil under som backing? Eller bruker du hele 300 yard av den FINS Windtamer snøre?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. På 1000-snella du ser på bildet her bruker jeg ikke mono under multisnøret. Spolen er så liten så det går vel litt over 100m med 0.10mm. Innlegget her er noen år gammelt nå. Jeg bruker nå FINS Sling braid i 0.10 og 0.12mm til ørretfiske og sjøørretfiske. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.