søndag 4. september 2016

#nattinaturen i Sveio

Stille vær er fint kanovær og dermed bar det igjen nordover til Sveio og en kanotur. Denne gang med overnatting.

Jeg kunne tenke meg til fjells, men fredagen regnet bort og været for lørdagen var meldt usikkert. Usikkert også i lavlandet, men jeg tok sjansen og var i vei nordover rundt 12 lørdag.

Yr hadde meldt finfint vær lørdag ettermiddag, mens Storm tok forbehold og meldte byger. Storm vant den kampen. Det kom noen skikkelige byger.

Jeg var litt forpliktet til å ta en overnatting denne helga da det nasjonale arrangementet #nattinaturen skulle gå av stabelen 3.-4. september. Jeg hadde jo meldt meg på, på Facebook. Da bør man levere. At også årets "Friluftslivets dag" skulle være 4. september passet jo også bra, selvom jeg ikke så for meg en dag i kø på det lokale arrangementet i Djupadalen i Haugesund i år. Jeg måtte ha en tur i "einsemnda".

Det er fint padlevær da jeg legger i fra på Lier og setter kursen rett sørover. En svak, varm bris i mot. T-skjortevær. To stenger ute etterhvert, men ingen kjenning før jeg er helt sør. Da er det en bortpå, men ikke mer. De første dråpene kjennes også da jeg går i land på holmen. Her er det bare å få opp teltet.

Det er fuktig i bakken og jeg bretter en tarp jeg har med dobbelt og bruker den som underlag under teltet. Det fungerer fint og noe jeg også har gjort før på akkurat denne plassen. Den vil også hindre litt kondens i løpet av natta inne i ytterteltet.

Bygene kommer tett utover og jeg binder opp fjellduken som tarp ved bålplassen. Da har jeg tak over hodet.

Fjellduken er akkurat stor nok til at jeg sitter tørt. Jeg kan nemlig sitte behagelig på denne turen. Jeg har med campingstol! Frank hadde med seg campingstol hit sist helg og jeg misunte ham virkelig den. Når man har passert de 40 for lengst så tenker man mer og mer på komfort på tur, så også undertegnede. Når ungfolen Frank kan unne seg campingstol på kanotur, ja da kan denne gamle karen også det!

Mellom bygene utover ettermiddagen så fisker jeg fra holmen, rett ved leirplassen. Et par napp og så sitter ørreten. Ingen stor, men middag blir den. Rundt to hekto kanskje.

Byge etter byge utover lørdag ettermiddag

Sist helg fant jeg mye sopp her på holmen som jeg da ikke plukket. Soppen har ligget litt i bakhodet hele uka og var også en av grunnene for å dra nettopp hit igjen denne helga. Sopp er godt!

Knappe to hekto stor, men i godt hold

Sola varmer i kveldingen

Når sola endelig seint på ettermiddagen vinner over bygene og varmer landskapet så tar jeg bålkjelen jeg har med og fyller den med gul trompetkantarell. Det vokser store mengder av denne fine matsoppen helt sør på holmen. Jeg finner mye mer også enn hva jeg så sist helg her. Bålkjelen fylles raskt til randen.

Under røsslyngen gjemmer trompetkantarellen seg

Denne soppen fant jeg første gang i høst for to uker siden på Skorpeneset i Vigdarvatnet. Da trodde jeg det var traktkantarell, en vanlig forveksling. Da jeg kom hjem fikk jeg tips om at det nok var snakk om gul trompetkantarell eller gul trompetsopp som den også kalles. Den er veldig lik traktkantarell synes jeg, men har en langt gulere stilk.

Bålkjelen helt full av god matsopp

Gul stilk på gul trompetkantarell

Middagen er klargjort

På denne turen har jeg med skikkelig meierismør og det gjør susen når både sopp og fisk steikes i panna over bålet i kveldingen. Salt og pepper sørger for krydderiene.

Helt stille på Liervatnet lørdag kveld

Leirplassen

Ørreten jeg tok fra holmen var virkelig i godt hold og rød i kjøttet. Det er ikke verst allerede i to hektos størrelse her i lavlandet.

Ferdig stekt middag

I bilen på vei i formiddag så oppdaget jeg at jeg hadde dratt fra fotostativet, det store tunge som jeg ofte tar med på kanotur. Det har berget ok bilder på kveldstid tidligere. Jeg gadd ikke snu for å hente det og tenkte jeg fikk improvisere litt. Heldigvis lå gorillapod'n i kassen i bagasjerommet. Da er det langt lettere å få til noe.

Fundament for kameraet

Kanoen ble dandert til slik at den kunne fungere som underlag for kameraet på gorillapod'n når mørket senket seg over vannet. Det ble stødig nok.

Det er nydelig stille utover kvelden på Liervatnet. Hønsehauken hører jeg et par ganger og når sola går ned dukker mine venner flaggermusene opp like ved leirplassen. Artig å se de fly tett ned mot vannflaten og drikke vann.

Etter solnedgang

Besøk på fiskeutstyret

Ostesmørbrød på bålet til kveldsmat

Utover kvelden holder temperaturen seg godt. Jeg går faktisk i t-skjorta helt til jeg kryper inn i teltet i halv tolvtida. Å zippe igjen soveposen er i allefall ikke nødvendig i den varme høstnatta. Den fungerer fint som dyne, soveposen. Posen fra Warmpeace som jeg testet skikkelig i fjor tar jeg nå med på kanoturene, da den er bittelitt tyngre enn WM-posen jeg vanligvis pakker i sekken når jeg er ute på vandretur. Warmpeaceposen er virkelig et funn og jeg anbefaler den gjerne!

#nattinaturen

I halvåttetida er jeg ute av teltet. Kaffetørst. Jeg nyter morgenkaffen i campingstolen. Jeg gikk tom for ved i går kveld, men det gjør ingenting. Stormkjøkkenet sørger for kaffevann.

God bok!

På turen får jeg endelig lest ferdig mursteinen av en bok jeg har holdt på med en stund nå. Den kan anbefales og er en av tre i en trilogi, alle av samme størrelse, men uhyre interessant lesing må sies.

Gul trompetkantarell

Jeg plukker også litt mer av trompetkantarellen, men stopper da jeg igjen har haug på bålkjelen. Jeg kunne plukket flere slike kjeler med sopp ser jeg, men jeg må stoppe. Det blir rensejobb når jeg kommer hjem.

Etterlatenskaper etter sportsfiskere finner jeg også under sopplukkingen. Jeg blir forbanna hver gang jeg finner slikt. Kraftig multifilamentsnøre som f.eks. fugler kan sette seg fast i. Dødelig for dem. Det har jo ingen vekt og kan lett tas med hjem. Det havner i min søppelpose.

Soppen er lastet ombord

I ellevetida legger jeg i fra og setter kursen østover i vannet. Jeg vil padle meg en runde med stengene ute før jeg tar kurs mot bilen.

Det har vært bittelitt båttrafikk det døgnet jeg har tilbrakt på Liervatnet denne helga. To båter forbi holmen i går og nå ser jeg snart også en, mulig en av de fra i går. Den har en oter ute ser jeg.

Vinden fra nord gir ingen problemer, selvom jeg må padle i mot et stykke. Fin avkjøling i solsteiken.

Ingen kjenninger i det hele tatt på vei rundt vannet. Hverken 18g Møreungen eller 7g svart egenmodifisert lillaure er interessant for fisken i vannet i dag. Det skal sies at det aller meste av fisk jeg har vært borti på turen + den jeg fikk på land ble tatt på den svarte lillauren. Også sist helg tok jeg ørret på den her i vannet. En god fiskefanger.

På Lier sier jeg hei til to tyskere som meiter fra stranda der jeg legger i land. Ingenting på de heller så langt kan de fortelle.

Med kanoen på biltaket igjen og kursen satt sørover mot by'n så kan jeg oppsummere en fin kanotur og teltovernatting denne helga. Den 37. teltovernattingen i år er bokført. Vil gjerne bikke 40. Det er et slags mål jeg har for sesongen og det bør jeg klare i høst synes jeg. Kanskje to til neste helg?