søndag 11. september 2016

Søndagstur med Frank på Vigdarvatnet

Ikke det aller beste været denne septemberhelga, men søndagen skulle bli ok lovet meteorologene. Det var bare å komme seg tidlig opp.

Frank var allerede ankommet Vigdarvatnet i Sveio da jeg svingte inn på rasteplassen der veien skjærer over vannet ved Sveio sentrum. Her er det enkelt å komme seg på vannet både med båt og kano, hvis man vil. Vi hadde begge Ally med oss i dag. Vigdarvatnet lå blikkstille. Det her lovet godt!

Vi ville østover mot Liavatnet herfra. Rimelig ny del av Vigdarvatnet for oss begge. Sjøl har jeg vært litt østover i denne delen av vannet sammen med Mikkel for noen år siden, men nå var det første gang i kano og nå skulle vi helt øst.

Litt over 08 var vi begge på vannet og la stille østover over den blankstille overflaten. Snart var også stengene ute med sluk bak kanoene.

Vi fulgte landet langs nordbredden østover. Etter en liten halvtime møtte vi den første brisen på vannet. Sørvestlig bris. Medvind stort sett videre østover.

Vi tok turen inn i vika forbi bekken fra Mannavatnet og videre rundt neset Mula. Deretter videre østover og gjennom sivbeltet i sundet nord for Mulaholmen mot utoset av Bjellandselva.

Frank forsvinner i sivet på nordsiden av Mulaholmen

Tett siv

Ved oset gikk vi i land en tur og kikket litt oppover langs elva. Irriterende tett sitkagranskog i området her og det var ikke enkelt å bevege seg oppover. Vi gav fort opp og var snart i kanoene igjen videre østover.

Lengst øst, der elva fra Liavatnet kommer ut i Vigdarvatnet tok vi en tur på land. Vi vurderte en kort stund å bære over til Liavatnet, men slo det raskt fra oss. En kort kaffepause på benkene ved oset tok vi oss tid til før vi igjen var i kanoene. Nå vestover.

På vei vestover på vannet fikk vi vinden mitt i mot som nå også hadde tatt seg mer opp. Opp i en fin bris må det ha vært. Et par kjenninger ble det langs Apelandsneset + en liten tass som ble tatt opp før vi tok en liten times lunsjpause på en holme. Har fant vi le for vinden og plant underlag for campingstolene. Det var godt å få hvilt armene litt og strekt på beina.

Etter lunsj var det ut i vinden igjen videre vestover. Frank var en liten tur i land på Storeholmen og strakk på beina og tok noen kast med stanga fra land der. En liten ørret ble landdradd der så jeg.

Over på Vassneset på vestbredden av vannet tok vi oss en halvtime på land og fisket litt. Her ble det en tass på land som også ble tatt opp i kultiverings øyemed. Den lille tassen på rundt 150g hadde tatt møreungensluken på 18g. Grådig liten rakker.

Fiske fra Vassneset

Fra Vassneset tok vi turen inn vika der bekken fra Forevatnet kommer ut i Vigdarvatnet helt vest i vannet. Herfra fikk vi god medvind utover igjen og rundt neset ved Krossleitet. Her ble det nok en ørret som poserte fint med Frank i bakgrunnen.

Sprek ørret på møreungensluken

I firetida la vi til land igjen ved rasteplassen der bilene var parkert. En flott rundtur unnagjort i denne nordlige delen av Vigdarvatnet. De store fangstene kan vi ikke skryte av i dag, men 3-4 ørreter opp mot 2 hektos størrelse ble tatt opp i kultiverings øyemed alle sammen.

Det vil nok kjennes i kroppen i morgen at man har padlet noen kilometer i motvind denne søndagen. Den tid den sorg. Takk for turen i dag, Frank!

Padlemia sa...

Flott lys dere hadde!

DESIGNER / AD sa...

Flott turrapport og fine bilder! Synes spesielt bilde av det røde teltet med lys i på kvelden var veldig bra. Kan jeg spørre litt fototeknisk da jeg sliter litt med den type foto selv. Hva slags lys har du i teltet? Testet selv med å henge en hodelykt der men lyset ble ikke spredt så mye. Bildet er kanskje sammensatt av flere eksponeringer? På forhånd takk :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei
Hvis du tenker på bildet i innlegget her: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2016/09/endelig-til-fjells-igjen.html så har jeg to små ledlys i taket i teltet + 4 telys på gulvet i innerteltet (oppi steikepanna). 6 sek. lukkertid og blender 6,3. Kun én eksponering. Tatt med selvutløser 20 sek. Brukte vidvinkel soomobjektiv her på 15mm.