onsdag 14. desember 2016

Bjarnes matblogg II


Matblogger er populære har jeg skjønt og jeg prøver meg igjen med nettopp det, ett år etter forrige gang jeg gjorde tilsvarende.

Mat på tur er også et populært tema når jeg møter likesinnede eller andre som måtte lure på hva jeg har med i sekken på turene mine. I desember i fjor skrev jeg litt om middagene mine på tur. I dette innlegget får du mer om det, pluss litt hva andre måltider kan inneholde.

Som sagt også tidligere så er jeg ikke veldig kresen i matveien og kan spise det aller meste. Viktig er det at maten er lett å tilberede og gassforbruket er så lite som mulig når den lages. Pasta har i så måte fungert ypperlig på mine turer og noe som alltid går igjen i ulike former.


I Flensmarka i sommer så var det med en pose pasta i ostesaus i sekken. Stekt bacon til denne var helt suveren.


Med kun fem minutts koketid på denne pastaretten fra First Price tilfredsstiller den mine krav til brennstoffbruk godt. En pakke Skogsbacon fra Gilde var helt suveren til denne.

Jeg har også fått tips om Knorrs Spaghetteria Carbonara sin pasta i ostesaus, men den har 7 minutters koketid. Har prøvd den og den fungerer også veldig bra.

Ørretfileter i Flensmarka i griljermel klar til steiking

I forrige matblogg nevnte jeg også at jeg har med griljermel til panering av fisk. Det har jeg også hatt med denne sesongen. Ikke bare fileter ble dette brukt på, men også mindre fiskebiter og da ble det nærmest som snacks å regne. Fantastisk godt var det til fotballkampen på radio i teltet ved Nedre Muggsjøen i sommer (bildet helt øverst).


Også på turen med Per Andreas i Etnefjellene i sommer var griljermelet med. Per Andreas var stekemester og tryllet fram velsmakende biter av fjellørret der som var rullet i griljermel før han stekte dem.


Pasta er som sagt noe som fungerer bra på tur og da jeg var rimelig tom for middager i Femundsmarka i sommer og vi var innom Røvollen for proviantering, så ble det med en pakke derfra i sekken opp på Røvolfjellet.

Pasta, pølsesnabb og sprøstekt løk

En 500g pakke holdt til 3 måltider. Denne pastaen hadde riktignok en koketid på 10 minutter, men jeg hadde bra med brennstoff med. Til denne pastaen hadde jeg pølsesnabb til, stekt litt i steikepanna først. I Femundsmarka i sommer var det en Salchicha Picante pølsesnabb fra Grilstad som var med i sekken. Denne holdt til flere måltider.

Når vannet var silt av pastaen nevnt ovenfor så rørte jeg inn litt meierismør i pastaen . Det kan anbefales.

Den ovenfor nevnte pølsesnabben kom også til nytte til nudlene som var med i sekken i Femundsmarka i sommer.


Et par skiver av snabben oppskåret i mindre biter gir en ekstra piff til nudlene. Litt kjøttsmak. Kan virkelig anbefale å prøve dette.

Sprøstekt løk i nudellunsjen

En pose sprøstekt løk var også med i sekken i sommer. Denne gir en god smaksforandring og spriter opp en nudellunsj uten væske helt suverent, spør du meg.

Beinfrie abborfileter

Jeg kommer ikke utenom fisk og nevner gjerne igjen at ris er fine greier til fisk. I søre Skjedbrotjønn  i sommer fikk Frank en masse fin abbor som han delte gavmildt av. Det ble det velsmakende middag av.

Stekt abbor og ris er godt!

Beinfritt abborkjøtt stekt i panna med ris er svært så god villmarksmat. Det er også stekt harr når den er i bettet.

Stekt harr er finfin mat!

Johnny fikk en fin harr i Rogshåen i sommer og den ble raskt gjort opp som harr bør, og havnet i steikepanne over bålet ved Litlbuddhåen der vi hadde leir. Virkelig god fingermat!

Fingermat ved bålet i Litlbuddhåen (foto: Johnny Svendsen)

Harr er en god matfisk og bør så absolutt forsøkes, men den bør altså tilberedes raskt, ellers så blir den fort usmakelig.

Johnny har klargjort abborbiter til fiskesuppa

Fiskesuppe ble det også spist noen porsjoner av i sommer. Her kan forskjellig fisk brukes. Johnny hadde abbor i sin fiskesuppe ved Revsjøen i sommer.

Suppa gjøres klar i Setesdal Vesthei

Som nevnt før bruker jeg Lofoten fiskesuppe fra Toro. Denne har fem minutts koketid og er helt suveren. Enda litt bedre blir den med litt tørrmelk i synes jeg.

Mengder av gul trompetkantarell fant jeg i Sveio

I høst stekte jeg sopp som tilbehør til ørret. Det var virkelig godt. Trodde jo først det var traktkantarell jeg fant og spiste, men det viste seg at jeg hadde kommet over gul trompetkantarell. En like god matsopp er den og til ørreten deilig som tilbehør.


På seinsommeren så ble det også fortært noen håndfuller molte og det er en nytelse på tur. Å komme over ei myr som bugner av molter er litt av et syn og da er det bare å hive av seg sekken å stappe innpå.


Frokostene i sommer har på de lengste turene bestått av havregryn med tørrmelk og solfrokost og et sukkerdryss på toppen.


Jeg tilbereder denne kombinasjonen med kaldt fjellvann. Jeg lager altså ikke grøt som mange gjør. Dermed sparer jeg jo også gass på nettopp dette, at jeg spiser den kald.


Jeg bruker normalt to porsjonsposer havregrøt til mine kalde frokoster. Sammen med litt frokostblanding og sukker er det velsmakende. Kanskje skal jeg forsøke litt annen frokosblanding neste gang. Variasjon er ikke dumt.


På kortere turer er så og si alltid tørrmat, i allefall de første dagene, brødmat av et eller annet slag med. Polarbrød eller ordinært brød. Tubepålegg er noe jeg ofte bruker, men også salt kjøttpålegg kan få plass i sekken. Salt kjøttpålegg har bra holdbarhet.


Når jeg har vært så heldig å kunne dra innom Røros, som sist sommer, så har det blitt med endel pakker med tørka reinkjøtt. Det er snadder å ha med på tur. Stort sett er dette snacks, men kan brukes også som kjøttsmak i middagstilbehøret som er nevnt, i pasta eller ris.

Smaker utmerket en ostesandwich stekt på bålet

De gangene jeg pakker med meg matpakke i sekken og tanken er å fyre bål, ja da er det gulost på brødskivene som gjelder og med kjøttpålegg på også. Gode sandwicher ferdig klargjort til bålet. Bare å spikke seg en grillpinne og så er alt klart for ostesandwich på bål. Herlig!


Av drikke på tur er det vann som gjelder, fra bekken. Ellers går det i pulverkaffe. Det er kun på kanoturer stort sett at jeg har med kokmalt kaffe til bålkosen og annen sprudlende drikke. Ellers instant. I sekken er det også med et par poser med solbærtoddy og/eller kakao til kveldskosen i teltet.


Når det er sagt så starter jeg ofte turene mine med en halvliters solo. Dette gir energi i starten og tomflaska blir vannflaske videre på turen.


Til slutt nevner jeg også en frysetørket middagsvariant som ble forsøkt i år. Jeg har ofte med meg slike fra Real Turmat, men i år prøvde jeg også ut noen fra Trek'n Eat. Disse er helt på linje med Real synes jeg. Spesielt likte jeg den på bildet over og en annen med viltkjøtt.

6 kommentarer:

Anita sa...

Mmmm deiligt !Flottebilder av god mat!spesielt den fisken i pannna.tenk å sitte ute i fin natur og nyte dette.
Jeg selv ligger i influensa.På 3 dagen.Det blir å ligge senga og kose seg meg god litteratur.Mijkel Fønhus.Villmarken suser!Ønsker deg en god jul !

Hilsen Anita

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

God bedring, Anita og ha en fin jul! :)

Fjällripan sa...

Mmm nu blev jag ju hungrig :) Såg väldigt gott ut och i den miljön...:D

Knorrs Spagetti Carbonarna har jag också provat, billig, men jag tyckte inte att den var nå god...

Axa gröten till frukost däremot tycker jag är toppen! Tyvärr har de slutat sälja den naturella här, finns bara med olika smaker och jag vill helst välja själv vad jag ska ha på gröten. Finns den fortfarande att köpa i Norge?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jada, Susanne. Axa-grøten på bildet får man kjøpt i Norge. Det er den typen jeg har med på mine turer. :)

Aud sa...

Hvis en ikke har griljermel, går det helt fint å ha litt hvetemel, blandet med pepper og salt, i en pose. Da kan en putte fiskebiter oppi posen, og riste godt før steking :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for fin info der, Sollemor! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.