torsdag 29. desember 2016

Sea to Summit Ultralight Insulated liggeunderlag


Sist vår fikk jeg i en forsendelse fra Hekta på Tur dette liggeunderlaget og det har vært i bruk på rundt 10 av teltdøgnene tursesongen 2016.

Jeg ville ha et ekstra liggeunderlag i reserve i large størrelse, og som et ekstra til Therm-a-Restunderlaget jeg her brukt flere sesonger nå. Valget mitt falt på dette fra australske Sea to Summit.


Sammen med underlaget fikk jeg også tilsendt en pumpebag tilpasset dette. Det er ingen dum investering kan jeg love. Jeg bruker under ett minutt på å fylle liggeunderlaget med denne. Pumpebagen kan også brukes som pakkpose, men jeg pakker denne innrullet sammen med liggeunderlaget i stedet. Da er alt på ett sted og det er mer praktisk synes jeg.


Komforten underlaget gir er utmerket for en stor kar som undertegnede og jeg har denne sesongen brukt det ofte sammen med et Z-lite underlag fra Therm-a-Rest som vist på bildene i dette innlegget. Det gir også litt ekstra beskyttelse når jeg bruker det utenfor teltet.

Vekten her er inkludert repkit og pumpebag

Oppgitte pakkemål (10x26cm) på underlaget stemmer svært godt med hva jeg har målt, på størrelse med en termos, dog er det noe tyngre enn oppgitt vekt (540g) pga. pumpebagen og repkitet som jeg har veid det sammen med på bildet ovenfor.

På tur i Vikefjellet, Rogaland, mai 2016

Lengde, bredde og tykkelse oppblåst stemmer også godt overens med mine målinger med hva som er oppgitt fra produsenten (198x64x5cm).


Dette liggeunderlaget har en såkalt R-verdi på 3,3. Det er altså noe fôret og er i mine øyne et utmerket 3-sesongs underlag. Sammen med et ordinært liggeunderlag kan det også fungere i kaldere omgivelser.

Fra Furevatnet i Etnefjellene mai 2016

Dette er ikke det letteste oppblåsbare underlaget jeg har, men svært praktisk med pumpebagen og gir god liggekomfort. Underlaget blir med på mange turer også kommende sesong. Jeg har ingen problemer med å anbefale dette fra Sea to Summit etter mine turer med dette til nå.

Hekta på Tur har levert meg dette underlaget på min forespørsel. Hekta på Tur er en av hovedsponsorene på bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.