søndag 5. mars 2017

Allerede årets første over kiloen!

Det var virkelig surt i morges, men en liten tur ut med fiskestanga måtte det bli. En siste fisketur i vinterferien.

Godt kledd turblogger i kulingen i dag

I går så jeg at Marius hadde tatt sin første brunørret på juletrepynten for sesongen. Det sa meg at nå var det jammen på tide å sette igang ørretjakten i ferskvann for alvor. Nå skal det jo sies at de første brune tok jeg for én måned siden, 5. februar, men jeg regner mars som vårmåneden da jeg normalt begynner jakten på ferskvannsørreten her på mine kanter av landet.

I morges var jeg i vannkanten rundt 09. Jeg fant meg le for vinden nedenfor en bergknaus jeg visste om ved favorittvannet, et vann jeg ofte besøker, og spesielt på vårparten. 5 grader i lufta og kuling i vindkastene er gjerne ikke optimale fiskeforhold, men prøve må man jo.

Juletrepynten fanget ørret på andre kastet i dag

På andre(!) kastet med juletrepynten er det fast fisk på! En sprek ørret som gir god motstand før jeg får den over håvkanten. 5-6 hekto stor. Er de over halvkiloen så får de svømme ut igjen her, så også denne. Er de under tar jeg de oftest på land.

5-6 hekto stor ørret som får svømme ut igjen

Det går en liten time til i uværet fra sørøst, før det igjen er fast fisk. Riktignok hadde jeg hatt en følger etter spinneren med oransje blad, men den ville ikke bite på. Nå er det fast ørret på en 7 grams Aura Flake, en av favorittslukene mine.

Aura Flake i rødt og kobber er en av favorittslukene

Rundt 5 hekto stor gjør at også denne får svømme ut igjen etter håving.

Et kvarter seinere er det langt tyngre drag i enden av snøret. Det er virkelig fin fisk på møresilda nå, min egen svarte, modifiserte. Det er alltid like moro at den sluken fanger fisk!

Moro at kiloørreten tok "min" møresild!

Ørreten som jeg snart ser nede i vannet gir seg ikke uten kamp og det går flere minutter før jeg får den over håvkanten. En skikkelig kubbeørret, og den største jeg har tatt i dette vannet. Jeg visste de fantes her, med de gode forholdene som finnes i vannet. Nå hadde denne ørreten trolig forvekslet min møresild med stingsilda som finnes her. Det var jo også tanken min da jeg sveivet sluken sakte inn, men små rykk inni mellom. Det var medisinen som lokket til hogg tydeligvis.

1,25 kg vårørret!

Med en lengde på rundt 48 cm og en vekt på 1250 g, ja så erklærer jeg likegodt herved brunørretsesongen for åpnet, for egendel! For en fin start dette var!

Kilosørreten får friheten tilbake

Ørretkubben får friheten tilbake og legger i vei utover mot dypet. Kanskje får jeg kjenning med den igjen seinere i vannet her. Det hadde jo vært moro.

I det jeg pakker sammen, etter halvannen times tid, så seiler en våk(?) av et slag over meg mot vinden. Ikke helt lett å se hva slags, men tipper en våk.

Utvalget av sluk i slukskrinet i det sesongen er igang

Brunørretsesongen er igang kan jeg altså melde, bare mildværet holder seg. Når dette skrives feier sluddbygene forbi utenfor i kulingkastene. Det blir skisport fra sofaen resten av dagen tenker jeg.