onsdag 12. juli 2017

Bjørkemålerangrep i Femundsmarka!


I Femundsmarka i sommer er det et skikkelig angrep av lauvmakk, eller bjørkmåler, som er det offisielle navnet på denne lille sommerfugllarven.

Det er ikke bare i Femundsmarka den angriper, men i store områder av Sør-Trøndelag og nord i Hedmark. Larven er grådig og tygger i seg det som er av bjørkeløv oppe i fjellbjørkeskogen.


Flere steder står skogen nærmest svart. Verst var det inne ved Rønsjøen synes jeg. Der var svært mye av fjellbjørkeskogen nesten bladløs.

Det er litt igjen i toppen

Bjørka kan overleve et angrep et år og komme tilbake i relativt god form året etter, men angripes bjørka to, eller flere år på rad, da har den lite å stille opp med. Bjørka vil dø.

Noen steder "levde" bakken

Jeg ble fortalt i sommer at områder i Femundsmarka er angrepet for andre året på rad. Da kan det altså se mørkt ut for bjørka i disse områdene.

Ved Rønsjøen i Femundsmarka står mye av bjørkeskogen svart i sommer

Noen steder i Femundsmarka var det så store mengder at jeg måtte riste anorakken og plukke av meg larver etter å ha gått gjennom bjørkekratt. På bakken kunne det krele med larver.


Noen som nok setter pris på disse larvene i sommer, er alle insekteterne og larveeterne. Fugler spesielt vil jeg tro.

Derav navnet "måler". Det ser ut som larven måler avstanden

På Nordkalotten har det vært store angrep av denne sommerfugllarven i mange år. Store områder av bjørkeskogen der nord er død. Jeg så resultater av det da jeg var nordpå i 2014.

Hva som er årsaken til disse store angrepene er vel litt uvisst, men mulig er det endringer i klimaet som kan spille en rolle og som gir målerne større fortrinn i perioder.

Klikk på bildene for større versjon!

Artikkel på NRK fra juni 2017.

Kilder: Forkning.no, Wikipedia

2 kommentarer:

RK sa...

Tenkte meg en tur dit nå. Er lei av Hardangervidda og vil prøve noe nytt.Men dette så ikke bra ut...

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ikke vær redd for dette. Du merker det ikke mye i de sentrale, furuskogområdene. Jeg så det litt på Røvolfjellet på bjørka der, men aller mest rundt Rønsjøen, altså sør i Femundsmarka.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.