søndag 13. august 2017

Siste dans med Ally for i sommer

En siste, lille krampetrekning turmessig fikk jeg til denne siste helga før jeg begynner på jobb igjen mandag. Nok en tur med Ally da det ble meldt ok vær fra lørdag ettermiddag til søndag.

Jeg var pessimistisk med tanke på bra turvær denne helga, men så kunne det se ut som at lørdag ettermiddag og søndag kunne bli fine likevel. Ally lå allerede på biltaket etter siste tur denne uka.

Vigdarvatnet var jo allerede "gjort" i sommer, neste vann på lista lokalt er da som regel Liervatnet lenger nord i Sveio. Der hadde jeg også årskort fra i vår. Da gav det seg selv hvor sommerens siste kanotur skulle gå.

Det blir mindre og mindre bruk for ryggsekk på disse lokale turene i kano. Plastbokser og kjølebag er langt mer praktisk. Lette er de også å plassere i kanoen.

Jeg er snart på vannet, helt nord i Liervatnet. Ennå er det litt grått etter regnvær tidligere i dag, men det ser ut til å bryte opp i det jeg siger sørover og har snart en stang ute.

Virkelig unødvendig!

Det er ikke all verdens lang kanotur dette og etter en halvtimes tid er jeg framme på holmen. Her har det vært folk for ikke lenge siden ser jeg. Bålplassen er flyttet og det har vært hogget litt for mye med øks på friske furutrær synes jeg. Trist å se slikt på en ellers svært fin campplass. Unødvendig! Litt søppel er også lagt igjen, men det kan jeg få brent på bålet.

Det skal gjøres minimalt fysisk på denne turen har jeg bestemt meg for. Jeg har med kjølebaggen full av godis, til og med et par flasker av "Oves Eplecider". Bok er også med. Teltet er snart oppe med tarpen underst. Det er litt fuktig på teltplassen her.

Med tarpen under teltet er det fjellduken som blir tarp da en større regnbyge som ikke var forutsett på hverken Yr eller Storm tidligere i dag, bestemmer seg for å treffe akkurat holmen jeg har leir på. Det bøtter ned en halvtimes tid. Akkurat det har jeg opplevd på denne holmen før. Resten av ettermiddagen og kvelden blir fin.

Det blir litt fisking fra holmen utover ettermiddagen, men ingen på land. Flere kjenninger er det, men de vil ikke sitte. Ikke noe stort kjennes det ut som. Pølsemiddag blir det da, når fisken ikke vil. Det serveres hjemmelaget eplecider til maten. Den var virkelig god, Ove!

Jeg har godt med ved med meg på denne turen. Til en slik enkel overnatting holder det med to sekker ved har jeg funnet ut. Da har jeg godt til bålfyringen på kvelden, samt akkurat nok til morgenen også.

Et deilig turliv med campingstol!

Fuglelivet har gitt seg mye nå ut i august, men på andre siden av vannet er det opptil 5 teller jeg, rovfugler som lager lyd. Kan det være en våk av et slag? Musvåk? Det kan virke som de har tilhold i området.

Like morsomt er det at en koloni med spissmus holder til akkurat på leirplassen. Jeg er litt engstelig for at noen av de skal finne inn i teltet mitt, så jeg passer på å ha innerteltet lukket. Denne type mus er ikke akkurat den jeg har mest lyst å ha i teltet. Hva slags art av spissmus som holder til her er jeg ikke i stand å se. Det er flere typer i Norge, og flere hundre arter globalt. Egentlig ingen gnager visstnok, som andre mus.

Jeg forsøker å få et bilde av de der de sprinter mellom tuene og faktisk mellom beina mine også et par ganger, men de flyr så fort at det er helt umulig. En slåsskamp mellom to individer blir jeg også vitne til der de ruller rundt inne i lyngen. Hissige små, skapninger det der.

Det blåser ganske friskt utpå kvelden, opp i en frisk bris, men jeg ligger ganske godt i le for det verste her teltet og bålplassen er. Det stilner utpå natta og på morgenen er det blikk.

Morgenkaffe ved bålet

Det blir ostesmørbrød til frokost også på denne turen. Smakfullt og godt. Ferdiglaget hjemme før jeg dro.

Jeg gjør noen halvhjertede forsøk med fiskestanga fra campplassen, men i dag er det ingen kjenning. Det gjør egentlig ingenting. Jeg er godt fornøyd med sommeren stort sett hva gjelder ørretfangst.

I det jeg er i gang med å pakke ned leiren kommer et voldsomt regnvær innover fra vest. Det var i alle fall ikke meldt i går, da jeg sjekket værmeldingen før jeg dro. Jeg hiver meg inn i teltet og sikrer alt som ikke tåler mye vann.

Det gir seg etter en 20 minutterst tid, regnværet og jeg får pakket ned utstyret. Teltet er rimelig vått, men det får jeg tørke når jeg kommer hjem. Sola bryter gjennom igjen og hjemturen kan se svært så fin ut.

Andre er også på reisefot

Plassen er etterlatt langt finere enn da jeg kom, synes jeg. Håper man kan holde denne fine campplassen litt i orden. Det er nemlig ikke mange av dem langs vannet her.

I det jeg siger nordover igjen mot Lier og bilen der, så kan jeg se tilbake på en lang tursommer, hvor alt ikke helt gikk som planlagt, men likevel. Jeg kan i allefall krysse av 35 teltnetter siden 17. juni da jeg startet den lange friperioden min i sommer. Det er ikke så ille.

Ser jeg tursesongen under ett har jeg 46 teltnetter til nå. Det bør gå fint da å nå minst 50 i år tror jeg. Nå er det tilbake på jobb i morgen. Det blir en overgang det, men jeg skal forsøke å utnytte helgene i høst så mye som mulig. En fjelltur og to til må jeg få meg før jeg gir meg i høst, da opp i Etnefjellene håper jeg.