fredag 17. november 2017

På tur i Femundsmarka i NRKs arkiver


Værmeldingen er ikke veldig lystig lesning kommende døgnet og det frister ikke veldig med tur. Kanskje på søndag, da meldes det en liten bedring.

I vent på lettere vær har jeg heller tatt turen inn i arkivene til statskringkasteren, NRK. Der finnes mange godbiter for en friluftskar. I dette innlegget har jeg funnet fram flere godbiter fra Femundsmarka. Sist lørdag lenket jeg til et innslag om Torfinn Slettvolls siste sommer som oppsynsmann i Femundsmarka. Her kommer noen flere:

Høst ved Femund nevnte jeg her på bloggen i fjor høst. Herlige 35 minutter i Femundsmarka bl.a. sammen med den legendariske fluefiskeren og -binderen Erling Sand, som også var oppsynsmann i marka i flere år. "Dæm søm har vørri her en tur, kjæm som regel att år etter år", sitat Erling Sand. Gjenkjennelig og artig å se. Det er litt roligere tempo i disse gamle TV-programmene enn hva som lages i dag. Behagelig og avslappende. Høst ved Femund er produsert i 1984.


En annen godbit jeg har funnet er et program dedikert passasjerbåten Fæmund II. Programmet heter Fæmund II på Femunden og følger båten med folk og fe på rundturen fra nord til sør, fra vår til høst, i innsjøen. Programmet er produsert i 1986.


I 1970 ble det laget en nesten halvtimes produksjon i svart/hvitt med tittelen "Med kano langs Femunden". Moro å se kanotur for så mange år siden i Femundsmarka. Artig er det å se når de velter i Røa. Det går godt.


Man kommer ikke utenom Lars Monsen og hans serie på NRK i 2005. To episoder omhandler en av hans turer i Femundsmarka. Alltid severdig TV synes jeg.

Det gjør ikke mye at stormen herjer utenfor da, når man kan ta turen ned i NRKs velfylte arkiver for naturlig påfyll. Der er det mye gull å finne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.