onsdag 20. juni 2018

En kjapp oppsummering av våren


Dagen før sommersolverv, da sola "snur" tar jeg meg tid til en kort oppsummering av vinter og vår her på bloggen. På fredag legger jeg i vei på langturene i sommer. Da blir det stillere på bloggen.

Bildet øverst gir et godt bilde av våren på sørvestlandet, nemlig rimelig kald. Ja for denne vinteren og våren har det faktisk blitt hele 13 turer på isfiske. Det har jeg aldri fått til før tror jeg.


Både i januar, februar og i mars ble det turer, de fleste i februar og mars. På mange av disse fikk jeg trivelig selskap på isen. Det var hyggelig. Fangst ble det også, men ikke noen svære eksemplarer.


Både røye og ørret kom opp på isen på disse turene. En av de siste turene med Frank ble det et 20-30-talls smårøyer på oss til sammen. Det var moro.


Vil du lese mer om isfisketurene mine i vinter og forsåvidt alt jeg har skrevet om isfiske her på bloggen, ja så klikker du på etiketten #isfiske. Det er hele 43 innlegg med isfiske som tema på bloggen.


Isen forsvant og våren kom krypende i slutten av mars. 29. mars var første vårørret i håven i et tidligvann i Sveio.


Fra de siste dagene i mars, ja så gikk det slag i slag utover i april også selvom vi sleit litt med islagte vann helt i starten av april.


Allykanoen ble allerede 1. april montert opp på terrassen, men det var ikke før midten av måneden første turen ble tatt. Da ble det en tur på Vigdarvatnet med overnatting.


Noen store fiskefangster ble det ikke på turbloggeren denne første kanoturen, men det var vel heller ikke det viktigste.


20. april var det tid for overnattingsturen til valgfaget jeg underviser sammen med kollega Per Andreas. Turen gikk igjen til vakre Vigdarheim ved Vigdarvatnet.


Så endelig var det klart for første fjellturen i år, og igjen opp i Vikefjellet i Vindafjord. Et fint, lite fjellområde kort fra Haugesund. Fin fisk ble det også der i vår.


Den første helga i mai ble det kanotur og overnatting på Liervatnet i Sveio. Igjen en meget fin tur på dette vakre vannet.


Det var mange fine dager i mai som ble utnyttet godt til turer og overnattingsturer. En svært fuktig Kr. Himmelfartsdag ble utnyttet til fisketur. Det var ikke dumt. Etter varmen dagene i forveien var ørreten skikkelig i bett i høljeregnet denne dagen.


Dagen etter ørretbettet i høljeregnet ble det fjelltur med to overnattinger i herlige Strype i Etnefjellene. Her ble det ikke noen fangst å snakke om, men desto mer avslapning og fjelliv. Herlig.


16. mai var jeg igjen oppe i Etnefjellene, men nå litt lenger vest. Her fikk jeg selskap av både Johnny og Frank og vi lå der oppe til 20. mai. Fantastisk fine dager.


Siste helga i mai var jeg en snartur på Sørlandet med lillebror. Vi måtte få gjort litt på familiehytta som ligger fint plassert mellom Lindesnes og Mandal, på gullkysten.

Det var på Sørlandet jeg ble flåttbitt og som gav meg to uker på penicillinkur. Ble litt satt ut, spesielt den siste uka av kuren. Borreliose skal man ikke spøke med.


Litt redusert fikk jeg likevel en overnattingstur på Vigdarvatnet igjen, i sommervarmen som nå lå tungt over Sør-Norge. Jeg fikk til og med badet på den turen. Det skjer ikke for ofte på mine turer.


Et par fisketurer har det også blitt i juni selvom det har vært litt travelt både på jobb og privat. Jeg har hatt elever gjennom en muntlig eksamen i matematikk som har tatt fokus og jeg forsøker å selge barndomshjemmet i vår. Der er det litt tungt marked for tiden. Krysser fingrene for at det går i orden snart.

Så altså oppsummert, har det jo vært en ganske så god turvår med fine fiskefangster og like fine turer, mange i godt selskap også. Det er trivelig.

Når dette skrives står ting litt på hodet i heimen. Jeg ligger litt etter skjema med pakkingen. alt skal være pakket og klart innen fredag morgen er planen. I kveld fikk jeg pakket ned Ally i pakksekken som får plass i baksetet i bilen.

Fredag morgen setter jeg kursen mot Røros og en hotellnatt der. Her møter jeg også Frank og sammen drar vi inn til Käringsjön i Rogen naturreservat lørdag hvor vi vil starte toukersturen mot Norge og Synnervika. Nå kribler det godt!

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.