fredag 7. februar 2014

Svalbard


Jeg sitter for tiden og roter meg gjennom tusenvis av gamle slides. Lysbilder som det heter på norsk. Det var jo den gang vi virkelig fotograferte vi brukte slikt. Tre kassetter har jeg funnet med bilder fra en Svalbardtur jeg hadde på tidlig nittitall. Det er moro å se igjen.

Fra Von Postbreen

Det var en vårtur i april/mai dette, men vi hadde virkelig vinterlig vær mange av dagene. På denne tiden er det jo lyst og fint på Svalbard med midnattssola som kommer på denne tiden. Jeg fotograferte alle bildene på denne turen med 25 ISO film og med det gode, gamle Nikon FM2-kameraet mitt. Jeg har det liggende et eller annet sted vet jeg, det kameraet. Et fenomenalt godt kamera til slike forhold

Nedover mot Sassendalen

Turen vi hadde gikk fra Adventsdalen og over til Sassenfjorden via Kreklingpasset og De Geerdalen. Herfra innover på fjordisen på Sassenfjorden og Tempelfjorden forbi Fredheim og bort til Von Postbreen. Denne breen opp og over etter hvert på Fimbulisen, Rabotbreen og til Nordmannsfonna hvor vi hadde to overnattinger. Herfra ned i Sassendalen og fra denne opp Eskerdalen gjennom Brentskaret og tilbake til Adventdalen. En ti-tolvdagers tur ble det.

Leir i midnattsol i Sassendalen

Bildene her er skannet på en billig slideskanner og yter ikke gamle Kodachrome særlig rettferdighet.

12 kommentarer:

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Stemningen vises likevel! Kjempe flotte bilder. Har vært der i mørketiden og kjørt hundeslede, et fantastisk spennende sted:))

Fin turhelg:)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, Jill! :)

Fjällripan sa...

Underbara bilder!! och vilken fin plats för tältläger! Sitter själv och drömmer om att en gång få besöka Svalbard... :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk. Svalbard er et flott turmål! :)

Anonym sa...

Flotte turer fra gamle dager ser jeg, du var mer på tur om vinteren i dine yngre dager men ikke nå lenger såvidt jeg har skjønt? Hvorfor det? Svalbard ser flott ut, lyst på en tur selv :)

Martin Hansen-Just

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Martin :)
Ja, jeg var langt mer aktiv vinterstid i gamle dager. Bodde i områder med stabile vinterforhold og det var enklere å drive vinterfriluftsliv med ski og pulk m.m. Har hatt mange fine turer. I dag, på sørvestlandet hvor jeg bor blir det mer ork og organisering å reise til snøen. Prioriterer heller fiske og turer i distriktet her ofte. Selvsagt hvis det blir stabil vinter her i området kan det hende jeg finner fram fjellskia. Svalbard kan anbefales :)

Frida sa...

Fine bilder! Svalbard virker fantastisk! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det, Frida! Svalbard anbefales :)

stian aadland sa...

Gøy å se flotte bilder fra kjente trakter. Etter snart et år på Svalbard er det for meg ingen tvil om at dette er en drømmeplass. Utfordrende og nydelig natur!
Blir det noen turer opp hit i fremtida?
www.stianmedsekken.net

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det, Stian. Følger eventyret ditt der oppe også. Blir nok ikke flere polare eventyr på denne karen tror jeg, med det første. Litt dårlige fiskemuligheter slik jeg liker det der oppe ;)

stian aadland sa...

Si ikke det Bjarne. Vet om noen skikkelig gode røyevann her oppe:) Håper å få luftet fluene litt på sensommeren!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Har hørt om røyene der oppe, men jeg venter i såfall på en rapport fra deg om det virkelig er verdt turen ;)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.