torsdag 2. mai 2024

25

 

I det mai er i gang kan klokkene ringe og flagget gå til topps. Jeg snakker om diettprosjektet mitt jeg startet på nyåret.

Målet er nådd! Å gå ned så mye i vekt som en ukestursekk hos turbloggeren kan veie, nemlig 20 kilo pluss minus. Ikke nok med det, for jeg kan like godt slenge packraften med utstyr på sekken også. 1. mai veide jeg faktisk inn til 25 kilo ned siden jeg startet prosjektet 2. januar i år.

På 4 måneder har jeg altså gått ned 25 kilogram i kroppsmasse. Jeg tror det er ganske bra, spesielt når jeg har klart det uten å løfte en finger. Hemmeligheten er i all hovedsak mener jeg, endret kosthold og tidsbegrenset matinntak.

Nøyaktig føring av kaloribudsjettet med innlagt kaloritak har også vært essensielt slik at kaloriinntaket gjennom hele prosjektet kunne logges for hvert måltid, hver dag, uke og måned. Dette gav god kontroll, oversikt og ikke minst motivasjon når det gav synlig resultater raskt.

En kombinasjon av en restriktiv og streng knekkebrøddiett og en såkalt 16:8-diett (tidsbegrenset matinntak) gjennom januar gav hele 13 kilo vektreduksjon på 30 dager. Det første målet jeg satte meg i vinter som var på 15 kilo i løpet av våren var nådd allerede før midten av februar, selv om kaloribudsjettet ble noe lempet på etter de brutale 30 dagene i januar.

Helt kort oppsummert gikk jeg altså ned 13 kilo i januar, 5 i februar, 3 i mars og 4 i april. Påskekosen ødela litt av marsresultatet skal sies.

En overgang fra færre knekkebrød til noen flere brødskiver ble det også utover våren. Gode middager hver dag av elgskav, reinskav, svine- og kyllingfileter, samt noen gode hjortebiffer av og til ble det gjennom vinteren og våren, tilberedt ofte med løk, sopp, paprika og brokkoli. Middagene fikk altså et høyere innhold av proteiner (magert kjøtt) og grønnsaker og langt mindre fett enn tidligere. Store og mettende middagsporsjoner. 

Reinsdyrskav m/løk, sopp og brokkoli og smakstilsatt Hoff potetmos
 
Jeg sparte inn mange kalorier ved å erstatte poteter som jeg normalt er glad i, med potetmos (ultraprosessert!) fra Hoff. Den er helt suveren og ble mye brukt (har lang turerfaring med denne potetmosen). 


Av fisk har jeg hatt ukentlige måltider med torsk eller sei som er kalorifattige arter sammenlignet med bl.a. ørret og ikke minst laks.

Kokt torsk m/gulrot og smakstilsatt Hoff potetmos m/brokkoli

Pære og appelsin ble etter hvert også favorittfrukter og ofte til kveldsmat oppskåret sammen med ulike typer sunne yoghurter. Pære regnes faktisk som en av de aller sunneste fruktene vi har.


Ved å erstatte matoljen jeg tidligere brukte til steking, med Vita hjertego margarin så halverte jeg kaloriene enkelt her. Likevel er jeg forsiktig med denne margarinen som også inneholder godt med kalorier, men er kalorifattig sammenlignet med andre stekeremedier.

Noe som nok har vært til fordel denne perioden, utrolig nok, er at jeg har vært delvis sykemeldt (fram til påsken) og også noe redusert fysisk pga. skaden i foten. Dette var nok et bidrag til å kunne ha mer både tid og fokus til diettprosjektet. Det har utvilsomt også vært greit å være alene i husholdningen og dermed slippe å måtte ta hensyn og motsatt. Å unngå sukkerholdig godteri og salt chips, samt kutte ned på alkoholinntaket har også hatt stor effekt garantert, selv om jeg har gitt dispensasjon noen ganger i vår.

Litt tall fra prosjektet som kan gi litt innsikt

I januar satte jeg et kaloritak på maksimum 1200 kcal i døgnet. Gjennomsnittet ble på 1010 kcal. Jeg var aldri over 1200 i januar. I februar hevet jeg kaloritaket til maksimum 2000 kcal i døgnet. Her ble gjennomsnittet 1326 kcal i døgnet. I februar kunne jeg også «spare opp» kalorier til lørdagskos. De lørdagene ble taket sprengt noe, men bidro ikke til at ukesbudsjettet på 14000 kcal sprakk.

Mars måned la jeg opp samme taktikk som i februar kalorimessig, men her ble det litt mye kos i påsken. Likevel sprakk ikke ukesbudsjettet på 14000 kcal her heller. Døgnsnittet i mars ble på 1509 kcal ifølge regnearket.

I april tok jeg inn det tapte fra mars pga. påskekosen der, holdt godt ukesbudsjettet på maksimum 14000 kcal og tikket inn til et døgnsnitt på 1700 kcal til tross for noen ikke helt hvite helger her også.

Veien videre

Diettprosjektet er på langt nær over for nå skal mai måned brukes til å stabilisere vekten og det kan bli spennende. Kaloribudsjettet skal justeres noe da jeg vil heve kaloritaket litt, altså minske kaloriunderskuddet slik at det ligger tett opp mot det som kroppen er avhengig av i en normalhverdag. Taket settes nå til 2200 kcal i døgnet, dvs. et ukesbudsjett på 15400 kcal jeg må holde meg innenfor.

Jeg kommer til å fortsette den periodevise fasten, altså tidsbegrenset matinntak, der alle måltidene mine gjennomføres mellom klokken 12 og 20. Min erfaring gjennom de siste månedene er at en kombinasjon av dette og samtidig et kaloriunderskudd har hatt meget god effekt. I min hverdag har dette fungert overraskende bra.

Det som også gjenstår er å bli helt restituert etter bruddet i foten før jul. Det er smerter i begge føtter ennå som jeg ser fram til skal bedres. Da kan virkelig turaktiviteten tas et skritt videre, bokstavelig talt.


PS. Skulle du som leser dette ha noen ekstra kilo å stri med og bli inspirert, her er kilder til god informasjon: 

Knekkebrøddietten

16:8-dietten/intermitterende faste

Periodisk faste

Kalorikalkulator

Hvordan gå ned i vekt uten å trene?

Dette er 16:8-dietten

PS. Skulle noen ønske å se før-og-etter-bilder av turbloggeren, så vil ikke slike publiseres. Verken tjukk eller tynn er turbloggeren lettkledd noe glansbilde å se til.

Stikkord: knekkebrøddietten, knekkebrødkuren, intermitterende faste, 16:8-dietten, periodisk faste, tidsbegrenset matinntak, intermittent fasting, periodic fasting, 8:16 fasting, time-restricted eating (TRE)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.