torsdag 1. februar 2018

Fiskekort på Haugalandet


Jeg kjøper fiskekort stort sett med glede, bare jeg vet hvor det er å få kjøpt. Her hvor jeg bor, på Haugalandet, er det ikke alltid like lett å finne kortselger, eller om det i det hele tatt selges fiskekort for et vann eller vassdrag.

Her i dette innlegget forsøker jeg å samle litt av det jeg vet om hvor fiskekort er å få kjøpt i mitt distrikt og fiskeområde. Også hvor info om fiskevann og fiskemuligheter finnes tar jeg med her.

Haugesund
Kvalavassdraget unntatt Krokavatnet. Fritt fiske i Eivindsvatnet, Arkavatnet, Skeisvatnet og Tornesvatnet. Det er vasspest i både Skeisvatnet og Tornesvatnet som ikke må spres. Fiskeutstyret må være tørt før det brukes andre steder. Krokavatnet øverst i Kvalavassdraget er stengt for fiske (pga. reserve drikkevann). Ta hensyn til at Tornesvatnet er et naturreservat.


Kvalavassdraget er lakseførende. Kvalaelva er stengt for fiske så vidt jeg vet.

Det er fisk også i Gåsavatnet, Løkavatnet og Toskatjørn. Samme fiskeregler som for Eivindsvatnet (meg bekjent). Foruten ørret er det gjedde, karuss og suter i Løkavatnet, og ørret og suter i Toskatjørn.

I vannene lengst nord i kommunen og som drenerer ned øst i Viksefjorden er det ikke fiskekortsalg meg bekjent (2024).

Førlandsvatnet, Nesavatnet (rett sør for Førlandsvatnet) og Breiavatnet nord i Haugesund. Fiske etter avtale med grunneiere, sier infobrosjyren fra Friluftsrådet Vest (den begynner å gå ut på dato).

Kommunal informasjon om fiskekort i fiskevann rundt om i kommunen er noe sparsom. Den som finnes er her. På nettsidene til HOJFF finner jeg lite eller ingen informasjon (det må jo være litt pinlig for foreningen?).

EDIT mars 2024: Informasjon om gratis fiskekort i Haugesund på inatur.no her.

Sveio
Vigdarvassdraget. Vigdarvatnet og de fleste vann som drenerer ned i Vigdarvatnet. Fiskekort fås kjøpt på Inatur.no og på SMS:


Det er både ørret og røye å få i Vigdarvassdraget. Også laks går opp i Vigdarvatnet. Røyefisket på Nesavatnet er populært når isen legger seg.

NB! Store deler av Vigdarvassdraget, deriblant Maritjørna og vann nedstrøms, samt Liavatnet og Mannavatnet, samt da også selvsagt selve Vigdarvatnet er i dag beviselig infisert av hvitfisken karpe. Fisken er mest sannsynlig satt ut av lokale fiskere som ønsker denne hvitfiskens eksistens i lokale fiskevann.  Haugsunds Avis juni 2022 (bak betalingsmur)


Liervatnet og Joavatnet. Fiskekort fås kjøpt på bensinstasjonen på Haukås langs E39. Ørret og røye. Tidligere også "rømt" laks fra settefiskanlegg i vannet.


Det er mange flere, fine fiskevann i Sveio å fiske, men om det er fiskekort til disse vet jeg faktisk ikke. Jeg finner i alle fall ikke info om det noe sted.

Jeg ser i brosjyren fra Friluftsrådet Vest, fra 2013, at det der informeres om at Vigdarvassdraget og Liervassdraget går under samme fiskekort. Dette tror jeg ikke helt stemmer, men jeg tar gjerne imot oppdatert info om dette, om noen vet.

Karmøy
Karmøy kommune er inndelt i 4 områder, tre på øya og ett på fastlandssiden. Fiskekort for vannene på fastlandssiden inkludert Fosen fås kjøpt hos Salar Sportsfiske sør i Salhusveien i Haugesund. Aktuelle fiskevann her er Tuastadvatnet og Vormedalsvatnet.


På øya er det tre områder; Avaldsnes fiskekortområde, Vest-Karmøy- og Øst-Karmøy fiskekortområder. Her finnes informasjon om hvor kort kan kjøpes. Et nyttig fiskekart over Karmøy kommune kan lastes ned her.

I flere vann på Karmøy er det gjedde, blant annet Heiavatnet og Ytre- og Indre Holmavatnet.


Ønsker jeg å fiske gjedde på Karmøy betaler jeg ikke fiskekort da jeg anser det som kriminelt å ta seg betalt for fiske etter en ulovlig, utsatt fiskeart.

Tysvær
I Tysvær kommune er det ikke salg av fiskekort så vidt jeg kjenner til. Det er tillatt å fiske fra kommunale områder som f.eks. Storavatnet ved Sandbekken. Dette vassdraget er lakseførende, samt muligheter for fin ørret. Røye finnes også i vassdraget.


Det er oppdaget gjedde i Storavatnet nord for Kårstø.

Det er svært mange fiskevann i Tysvær å fiske i. Aldri har jeg blitt spurt om fiskekort på mine fisketurer i denne kommunen.

Vindafjord
Stokkadalen i Vats. Stokkadalsvatnet. Gratis fiske i Stokkadalsvatnet og gratis båt også hvis man ønsker. Infoskilt ved parkeringsplassen nord for vannet i Stokkadalen. Her skal finnes både ørret og røye av bra kvalitet.

Infoskilt ved Stokkadalsvatnet. Klikk på bildet for å lese teksten

Vatnakvamsvatnet. Her er det en postkasse langs veien ved vannet som man betaler 20 kroner dagen. Fint isfiskevann.


Grautvatnet i Vikefjell. Fiskekort kjøpes hos Bodil Erdal på Ulvebne (ta opp til høyre 3-400m før veien krysser bekken fra Grautvatnet).

Etne
Etnefjellene. Ytre Etnefjell/Sørfjellet (f.eks. Høylandsvatnet og Lysevatnet). Fiskekort fås kjøpt hos E. Grindheim & Sønn i Etne langs E134. Her kjøpes også kort for Midtre Etnefjell kortområde (f.eks. tjønnene i Strype og rundt Løkjelsvatnet inkludert også dette). Fiskekort for Midtre Etnefjell kan også kjøpes hos Sport 1 på Etnesenteret. For dette området kan også kort kjøpes i kasse på parkeringen på Skarstøl/Kritle.


Jeg er fortalt av en av grunneierne at det er fritt fiske i Ongelsvatnet langs stien inn til Olalia Fjellstove.


Fra Flotevatnet øst for Midtre Etnefjell til Vaulo, blant annet Blomstøl- og Sandvassområdet langs T-stien ("Gullruta"), selges sesongkort på Åkrafjordtunet ved E134. Videre fra Vaulo til Oddagrensen er det ikke fiskekortsalg. Fra grensen Odda/Etne til Seljestad selges fiskekort på Jokerbutikken på Skarsmo (mellom Seljestad og Odda).



Det er ikke alltid lett å finne ut hvor det selges fiskekort eller om det selges fiskekort for et vann man ønsker å fiske. Det er heller ikke alltid lett å lokalisere grunneier og spørre om lov. En oppfordring til grunneiere av fiskevann er å gjøre dette enkelt med et lite infoskilt, plassert på opplagte plasser langs vannet der en sportsfisker mest sannsynlig vil parkere. En postkasse som den ved Vatnakvamsvatnet er jo ganske enkelt genialt. Jo enklere jo bedre.


For større grunneierlag bør man se på langt mer vennligere løsninger enn å kjøpe fiskekort langt fra fiskevannet fysisk i en butikk med lite fiskevennlige åpningstider. Se til Vigdarvatnet grunneierlag og deres løsning med betaling via Inatur og/eller på SMS.

Det er mange steder det selges fiskekort, hvor det heller burde vært fritt fiske. Gjøres det ikke kultiveringsarbeid i et fiskevann, annet enn en og annen forvillet sportsfisker som tar opp en pinne, ja så synes jeg ikke at en grunneier burde tatt seg betalt. Vet jeg at det drives et aktivt kultiveringsarbeid i et vassdrag eller område, ja da betaler jeg fiskekort med den største glede.

Jeg tar gjerne i mot tips om hvor fiskekort selges i mitt fiskedistrikt (Sunnhordaland og Nord-Rogaland). Tips meg gjerne også om fiskevann der det er fritt fiske. Bruk kommentarfeltet nedenfor eller send meg en mail.

Kilder jeg har brukt til dette innlegget er fiskebrosjyren fra Friluftsrådet Vest (den er nok ikke helt oppdatert lenger og noe mangelfull også) og nettstedet Mittfiske.no som har sin base i Rogaland. Nettsiden Etnefjellet.no er også brukt som kilde her.

Innlegget er oppdatert 17. september 2022.

2 kommentarer:

Augon sa...

Takk for god og praktisk info, og en flott turblogg for øvrig!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentar! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.