fredag 14. september 2012

Norske løvtrær

De siste dagene har jeg hatt nesten 90 ungdommer på 8. trinn som har pugget norske løvtrær for harde livet. Vi hadde oss nemlig en liten ekskursjon sist uke og plukket blader av forskjellige løvtrær i området ved skolen jeg jobber.

I dag var det test med stor T. Av 12 forskjellige løvtrær jeg ville de skal kunne navnet på, hadde jeg plukket ut 6 arter til testen. Alle 6 riktige ville gi beste karakter. De aller fleste klarte alle rette. Så håper jeg inderlig at de husker noen av disse den dagen de triller tur med barnebarnet som spør hva treet heter...

Kan DU navnet på disse seks løvtrærne, som mine nesten 90 elever nå kan?







PS! På Naturfagsenteret (naturfag.no) kan man laste ned ressurser knyttet til dette emnet. Klikk her for plakat med 13 norske løvtrær som kan lastes ned og eventuelt skrives ut.


EDIT oktober 2022: Ta NRKs bladquiz her!

5 kommentarer:

Hel-G sa...

Tror kanskje jeg skulle joinet den klassen din og pugget litt mer.... Er rimelig tom på det der. Håper ikke det er bare meg...:-):-)

Andreas sa...

Du er nok ikke alene Helge! Skyter fra hofta og forslår 2: bjørk, 5:osp, 6:rogn ! :D

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hehehe...Takk for kommentarer. Her kommer fasiten karer: Ask, Bjørk, Bøk/Blodbøk, Eik, Lønn (platanlønn), Rogn.

Under middels, Andreas! Du hadde 2 av 6. Du er litt unnskyldt da flere av disse nok ikke er å finne i nord ;)

Andreas sa...

Hehe! Se der ja! :D nei er vel ikke bøk, eik og lønn her nord såvidt meg bekjent - så unnskylder meg med det! ;-)

Anonym sa...

halla

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.