søndag 14. april 2024

Båltur

Det var det det ble i dag, og ikke særlig til fisketur. Kanskje 10 minutters fiske og 4 timers bålkos.

Det gjør jo ingenting. Et par napp kjente vi og fisk så vi. Like trivelig var det å sitte ved bålet i gode campingstoler og prate om alt og ingenting.

Endel av praten gikk på kommende turer i år. Det nærmer seg den fineste årstiden. Vi skal på tur i sommer er planen, jeg og Frank. Det blir østover igjen etter noen års fravær. Vi setter av to uker på tur sammen. Hvor vi planlegger turen i sommer kan jeg komme tilbake til her på bloggen. Det blir i alle fall med packraft, garantert.

Neste helg blir det også tur sammen, da luftes packraftene igjen lokalt her i distriktet bare været er med oss da.

Stay tuned!

lørdag 13. april 2024

Vårlig i skogen

Det var virkelig vårlig i skogen i formiddag med et yrende liv både på land og til vanns.

Jeg fikk utnyttet formiddagen maksimalt synes jeg i dag, med først halvannen time på jobb over en rettebunke, for så drøye to timer med fiskestanga.

Det var de 20 første minuttene i dag ved fiskevannet at det var mest liv å kjenne. To fine ørreter på land, pluss en litt større innom håven.

Den var rundt halvkiloen den som fikk svømme ut igjen. De to jeg tok opp noe mindre i størrelse.

Under overflaten er det liv på gang. Paddene har startet leken og er godt i gang inne i grunne viker.

Et yrende fugleliv var det også der jeg var i dag. Termometeret bikket tosifrede grader. Det er herlig å kjenne at nå går det riktig vei.

tirsdag 9. april 2024

Fru Rauer er tilbake!

Fru Rauer er tilbake fra vinterens Afrikaopphold. Mandag 8. april landet hun igjen på reiret etter en lang reise nordover fra Vest-Sahara der hun har overvintret forteller NRK.

Det er selvsagt fiskeørna "Fru Rauer" vi snakker om her. Den geniale livesendingen fra NRK Østfold sender bilder fra reiret til fiskeørnparet ute i Oslofjorden minutt for minutt, der Fru Rauer er sjefen i paret.

Virkelig fascinerende hva NRK har fått til her sammen med dyktige fuglesupportere, biologer og ornitologer.

Som i fjor kommer undertegnede til å kikke innom denne livesendingen mange ganger til dagen. Flott at rikskringkasteren bruker litt ressurser på slikt. Her er mye spennende å se og lære om livet til fiskeørna.

EDIT 13. april 2024.

søndag 7. april 2024

To pluss fire

I det regnværet i morges forsvant nordøstover var jeg på vei ut i retning formiddagsfiske i nabokommunen.

Det var meldt fin temperatur i dag, men kuling i kastene. Da gjaldt det å finne et fiskevann der det var le å finne for vinden. Jeg har noen slike rundt forbi her i distriktet og der ble det gode tre timer på tur i dag.

Det nærmer seg nå

9 varme grader var det i lufta da jeg gikk fra bilen. Heldigvis ikke så langt da jeg må ta hensyn til foten med brudd i. Fjellstøvlene fungerer fint og gir god støtte heldigvis.

Det var fisk bortpå på et av de første kastene og to var på land i løpet av en halvtimes fiske.

En halvtime seinere kunne jeg notere enda fire stykker på land, men så stoppet det nærmest opp. Den siste timen i dag så var det så og si helt resultatløst, bortsett fra én som jeg hadde nesten på land, men den datt av i vannkanten og sprellet seg ut igjen.

Da ble det de 6 i dag, som alle ble tatt opp som kultivering her. Opp i kanskje 3-400g i størrelse de største i dag.

På vei tilbake til bilen holdt jeg nesten på å tråkke på en liten skapning, en Nordpadde (Bufo bufo),  som nok har hatt noen kalde dager med all snøen som kom så plutselig. Vel, nå er det mildere utsikter i vente for den lille krabaten som jeg forsiktig skrittet over på stien.

lørdag 6. april 2024

Formiddagstur

Med regnvær meldt utover formiddagen så passet det fint med en liten tur ut før det ville treffe.

Jeg hadde egentlig tenkt meg en tur i ferskvann i dag, men endret kursen underveis og havnet i Skjoldafjorden i stedet.

Ikke dumt, for den timen jeg fisket så var det litt liv å kjenne. En nesten halvkilos innom håven, en flott en som slo seg av en meter opp i lufta langt fra land, samt to-tre kjenninger som smakte på metallet bare.

Fine forhold og høy vannstand i Skjoldafjorden i dag. Nå er det fine tider for fiske etter sjøørret i alle fall.

Nesten vindstille der jeg var i formiddag, men få minutter etter at jeg kjørte hjemover møtte jeg regnet som var meldt i dag.

Jeg må ta det litt med ro pga. bruddet i foten, men aksjonsradien min er blitt større. Jeg har pådratt meg noen vonde belastningsproblemer i begge føtter kjenner jeg i den perioden jeg har haltet rundt på krykker. Håper dette gir seg etter hvert. Heldigvis har jeg også blitt noe lettere i kroppen i vinter og det hjelper også på.

Ny tur ut i morgen er planlagt. Da får jeg også trolig selskap.

PS! Bildet øverst er fra en tidligere tur.

mandag 1. april 2024

1. april

Andre påskedag og 1. april på en og samme dag og finvær til og med. Det måtte bli en luftetur ut i formiddag.

Etter en liten uke på Sørlandet så tok jeg siste dagen i påsken på hjemmebane. En formiddagstur med fiskestanga kunne jeg klare, selv om foten med brudd i ikke er leget enda. Jeg må ta godt hensyn til foten når jeg beveger meg ut.

Det gikk en times tid før det var fisk på og denne viste seg også meget fin. Et par turer i lufta var den også før jeg fikk geleidet den inn over håvkanten.

730 pene gram viste vekta da jeg trakk fra håven. Feit, fin og bred over ryggen. Ypperlig K-faktor på den fisken der. Ørreten fikk svømme ut igjen i det kalde vårvannet.

Ståa per dags dato angående undertegnede er at det er tilbake i full jobb fra i morgen av. Dette til tross for at bruddet ikke var tilhelet, men at noe var på gang kunne legene se ut fra bildene (se forrige blogginnlegg). Så lenge det ikke smerter kan jeg bruke foten, men det var lurt å bruke fjellstøvlene mente ortopeden. De ville gi god støtte rundt bruddet.

Angående diettprosjektet mitt: Etter noen utskeielser i påsken så viste vekta da jeg kom hjem at påsken ikke hadde vært helt kritthvit, for å si det sånn. Et par kilo opp faktisk. Vel, teller jeg opp mars under ett så har det vært en vektnedgang der også, selv om påsken var litt for god kalorimessig. Diettprosjektet mitt fortsetter i april. Så får jeg se hvor det bærer hen.

tirsdag 26. mars 2024

No livnar det i lundar

Som i den gamle salmen til Blix og Lindemann så kan det i overført betydning stemme sånn nogen lunde også for turbloggeren i disse dager.

Etter konsultasjonen hos ortopeden på sykehuset i går, der også overlegen på avdelingen var og hilste på pasienten, så kan det se lysere ut, i følge de to sakkyndige. Det er ikke lett å se, men jeg skimter vel noe der ja.

Bildet nedenfor viser nemlig røntgenbilder tatt mandag 25. mars 2024. Bildene fra januar og februar kan ses i dette innlegget.

Ortopeden skriver i epikrisen at "røntgenbildet viser muligens litt økt sløring, men fremdeles ikke tydelig med callus rundt frakturen". Joda, det kan så vidt ses også for oss lekfolk, det er skjedd noe der rundt bruddet.

Beskjeden er at fjellstøvler er lurt å bruke i det daglige når jeg er i farten og på jobb. Støvelen gir svært god støtte ved bruddstedet mente legene. Foten bør belastes mer og mer framover som del av behandlingen. En eventuell operasjon er ikke aktuelt før en forverring eller smerter kunne medisinerne melde.

Med andre ord så prøver jeg full jobb igjen over påsken og satser på at det nå går veien med foten. Det har i grunnen vært litt fottrøbbel det siste tiåret for undertegnede med blant annet plantar fasciitt i begge hæler i 2015 og -16. Det gikk heldigvis over av seg selv.

Av andre kroppshendelser for tiden, ja så kan nevnes at diettprosjektet går sin gang og målet for våren er allerede nådd før påsken. Det uttalte målet om å gå ned i vekt tilsvarende vekten av en ukestursekk, det er nemlig nådd og jeg gikk inn i påsken 21 kilo(!) lettere enn ved nyttår. Det er plass til en komfortabel uke på tur i en sekk med den tyngden vet jeg.

Vel, det er kanskje nå jobben begynner, nemlig å holde vekta akseptabel. Selv om påskehyggen nok tilbyr noen utskeielser så gjør ikke det all verden tenker jeg. Aktivitetsnivået kan skrus noe mer opp når krykkene også er kastet og foten kan belastes mer mot normalt. Jeg regner med en oppdatering av diettprosjektet i overgangen til april.

Bildet øverst i dette innlegget indikerer at sørlandspåsken er i gang. Det bar rett sørover etter sykehusbesøket i går. Det er herlig å være sørpå igjen etter at både juleferien og vinterferien her gikk i vasken. Nå skal dagene nytes.