torsdag 29. mars 2018

Da er endelig sesongen i gang!


Da er endelig jakten på brunørreten i gang igjen her på Haugalandet. Isen slipper taket på vann etter vann. I formiddag var første i håven!

I går leste jeg på facebook at Frank hadde hatt fisk etter sluken i et vann på Karmøy. Der var nemlig isen gått nettopp.

I dag tok jeg optimistisk turen til nabokommunen i nord der jeg har et "tidligvann" hvor jeg i fjor allerede i februar tok fisk der. Jeg krysset fingrene for at det var isfritt der nå. Isen lå nemlig tjukk da jeg var innom forrige fredag og kikket.


Joda, så og si hele vannet var isfritt da jeg ankom i titida i formiddag, men en iskald vind fra nordøst var følbar. Ikke mer en 2 grader i lufta. Helt sikkert noen minus effektive. Det var bare å pakke seg inn. Inne i de sørligste vikene, i skyggen lå ennå litt av vinterisen kunne jeg se. Ellers var det rester av et tynt islag fra i natt her og der langs land.

Jaggu var det ikke napp allerede på et av de første kastene med julepynten. Ikke lenge etter var det også fast fisk, men den slapp taket etter 15-20 sekunder. Tror den var pen.

Det var julepynten fra Sølvkroken den ville ha

Det gikk en times tid før jeg hadde kjenning igjen og nå ble den med helt inn i håvmaskene. Joda, nå er sesongen i gang. To hekto stor var den som ble tatt opp i kultiveringsøyemed.

Ny tur i morgen, kanskje blir fluestanga testet da.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kjempe kjekt å lese bloggen Bjarne, skal ut å fiske i morgen tidlig. Får håpe ikke isen er der.

Hørte fra farmin att dere hadde truffet hverandre på noen turer (Thor Eike)

-Jørgen Eike

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Jørgen! Takk for det!

Ja, jeg drar en tur til Tysvær i morgen, tror jeg. Vannet ved næringsparken, nord for Gismarvik. Tar turen litt utpå dagen, for det fryser sikkert litt til i natt. Prøver meg i nordvestre delen.

Hils far din! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.