lørdag 5. desember 2015

Reinsfjell Superlight 2


I slutten av mai i år fikk jeg dette kuppelteltet tilsendt fra Helsport. Siden har det vært med på alle turene denne sesongen. 

Det er virkelig blitt en favoritt hos meg dette. Nesten 40 teltdøgn har det blitt i teltet i år og det blir med videre også. Det er sikkert.


Jeg har savnet et lett og romslig kuppeltelt som er raskt å sette opp. Her har jeg endelig funnet det i denne utgaven av Reinsfjell fra Helsport. På min digitale kjøkkenvekt veier telt, stenger, plugger og reparasjonsrør til stenger 2045g. Det er virkelig bra i mine øyne.


I sekken pakker jeg stenger og plugger for seg (lettvektspluggene 14 stk. ligger i pose integrert med stangposen) i lomme på utsiden av sekken. Selve teltet, som er godt komprimerbart, ned til en størrelse som en håndball omtrent, pakker jeg øverst i sekken, like under lokket.


Teltet har to innganger med fortelt, i hver ende. Forteltet er stort nok til kokkelering med gass. Dette har jeg ikke opplevd problemer med. God avstand til teltduk.

Det er god ventilasjon i begge ender av teltet. Ventil i ytterteltene både nede ved bakken og oppe. Fungerer utmerket.


Dørene i innerteltet har myggnett øverst. Disse kan åpnes i sin helhet og pakkes i lomme innenfor døra. Slik kan man på fine dager få et langt større volum innendørs. Veldig praktisk.

Reinsfjell Superlight 2 er et lettvektstelt hvor man har knepet inn på vekt bl.a. gjennom tynnere duk. Dette bør man ha i bakhodet. Likevel har jeg ikke hatt mange uhell bortsett fra en rift i bunnduken da jeg satte meg oppå kniven som lå i slira. Teltet var satt opp på et underlag med noe grus og stein og dermed gikk det som det måtte gå, min tyngde på knivskaftet presset dette mot en skarp stein under duken og det ble en rift. En bit gaffatape fungerte som midlertidig reparasjon. Har normalt ikke med reparasjonskitet på turene.

Man skal altså ta litt hensyn til underlaget når man setter opp dette. I Femundsmarka opplevde jeg ved Grislehåen at spisse barnåler klarte å trenge gjennom bunnduken. Skummelt mest med tanke på det oppblåsbare underlaget. Gikk heldigvis bra, men man bør være oppmerksom på slikt.


Det er 14 plugger med av type "heklenål". I litt løst underlag er min erfaring at disse ikke gir godt nok feste. Jeg har derfor byttet ut et par stykker med noen gram tyngre Helsport v-plugger. Disse utgjør ikke mange grammene ekstra, men gir bedre feste i bakken der det er litt løst.


Som kuppeltelt er det selvstående og svært raskt å sette opp. Utrolig praktisk på underlag der man bør prøveligge før man plugger fast teltet. Bl.a. i Femundsmarka og Rogen som jeg var i sommer kommer teltet til sin rett da. Teltet er satt opp med 8 barduner + pluggfeste til hver stangende.


Teltstengene er DAC Featherlite NSL-stenger. Solide og lette stenger. Er helt trygg på at disse holder. Med bruk av alle barduner og plugger står teltet fjellstøtt. Sist sommer har jeg opplevd mye vind på tur og på en holme på innsjøen Rogen hadde jeg vindkast med kuling styrke rett mot teltet gjennom et helt døgn. Var ikke engstelig for teltet i det hele tatt så lenge jeg visste det var bardunert etter boka.


Innerteltet er virkelig romslig og som en stor kar som jeg er, 1,90 på sokkelesten og 100+ kg så har jeg god plass i teltet. Høyt nok også. Der er jeg ganske kresen egentlig, men dette teltet er suverent på høyde innendørs. Den oppgitte innerhøyden på 105 cm stemmer godt.


Liggelengden er også suveren. Helsport oppgir 230cm. Dette stemmer godt. Jeg har ingen problemer med å ligge strekk ut uten å berøre innerduken.


Teltet har som sagt vært med på alle langturene i sommer og fått kjørt seg bra i Femundsmarka, Rogen, Børgefjell og Etnefjellene. Det blir med på alle turer neste år også. Et virkelig godt 3-sesongstelt dette som godt tåler vær og vind også høyt over tregrensa.

EDIT april 2016:
I Fjell og Viddes store test av tomannstelt (Fjell og Vidde nr 2/2016) er Reinsfjell SL 2 best i test.

EDIT august 2017:
Det er gjort noen endringer på senere modeller av teltet jeg omtaler ovenfor (2015-modell).

EDIT januar 2019:
Teltet er nå pensjonert etter 4 sesongers bruk og erstattet med et tilsvarende 2018-modell. Her ser jeg tydelige forbedringer og forsterkninger bl.a. bunnduk, stangkanaler, ekstra pluggfester m.m. Teltet er blitt rundt 300g tyngre.

20 kommentarer:

Ståle sa...

Dette lover bra. Slo nemlig til på et black friday-tilbud der teltet gikk for kr 3500. Ikke bomkjøp ser det ut til. ;)

moroglillemann sa...

Høres ut som det perfekte teltet for meg og lille :-) Er veldig fornøgd med det eg har, Helsport Fjellheimen 3 camp, men når han skal gå og eg bære alt, da er vekt viktig, og pakkevolum. Takk for titten :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for kommentarer til innlegget. Dette teltet er virkelig blitt en favoritt hos meg. :)

Kristian og Tone sa...

Hei! Ser du har testet et storsylen+ tidligere. Hvordan er forskjellen på disse to? Tenker mest på plass, både i inner og yttertelt. (Helsport har storsylen2+ på tilbud skjønner du��)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Storsylen 2+ er et solid telt, over en kg tyngre, men litt større plass inne. Noen cm høyere også innvendig. Dessverre bare én inngang og da kan det fort bli for varmt sommerstid når sola steiker og man ikke kan lage gjennomtrekk. Ytterteltet er omtrent som hos Reinsfjell, dvs. plass til kokkelering med gassbrenner når døra er igjen. Plass til en stor tursekk. :)

Kristian og Tone sa...

Javel! Er begge forteltene i reinsfjell like store? Virker jo veldig praktisk med to innganger. Takk for raskt svar, flott blogg du har:)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, to innganger er svært praktisk. Forteltene er like store i Reinsfjellteltet. Deilig når det er varmt og jeg kan ha full gjennomlufting, eller hvis været snur. Man kan ha bagasjen i det ene forteltet og kokkelere i det andre. Mange fordeler her. :)

Unknown sa...

Har lenge lurt på et slikt telt og har vel nå bestemt meg for å kjøpe et slikt Reinsfjell2 SL. Blir vel å be om at Helsport Modder teltet slikt som beskrevet på fjellforum. Det blir jo ev evig "krangel" når man spør om råd vedrørende SL.. ;-)
Takk for en fin blogg
Kjetil E

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Kjetil!
Det er et virkelig godt telt, men man skal selvsagt ta hensyn til at det er et SL-telt og ta de hensynene som man da må gjøre. Husk at de har gjort noen endringer i forhold til modellen jeg har beskrevet i dette blogginnlegget. Min kamerat Frank er ikke helt fornøyd med bardunene på sitt 2016-telt og vi skjønner ikke helt hvorfor de har gjort den endringen fra 2015 til 2016.

:)

Tore Andersen sa...

Hei Er det noen som har noe erfaring med og bruke det på småturer på vinterstid?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jeg bruker ikke teltet vinterstid i snøen, men skulle jeg gjøre det så kan det nok fint brukes i lavlandet. Jeg hadde aldri tatt det med på høyfjellet vinterstid. Da ville jeg hatt et telt med stormmatter, bedre ventilasjon og bedre bardunering.

Anonym sa...

Hei. Takk for kjekk artikkel. Vurderer å kjøpe dette selv. Men lurer litt på plassen i forteltet. Vil det være plass til en 90l sekk tro? Mvh Tommy Høyland

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Takk for hyggelig tilbakemelding på innlegget. Ja, det er fint plass til sekken din i ytterteltet. Jeg bruker også en 90-liter sekk. :)

Unknown sa...

Hei! Fin anmeldelse! Lurer på om du har noen kommentarer til det nye teltet (2018-modellen) nå som du har brukt det litt? Har det dukket opp utfordringer med bunnduken, utholdenheten e.l.? Takk for svar! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Takk for kommentar til innlegget.
Ja, jeg har faktisk noen erfaringer mer med 2018-modellen som jeg kan fortelle. Bunnduken er noe sterkere, men ved flere anledninger i Femundsmarka i sommer så var det furunåler som klarte å komme gjennom. Skummelt med tanke på luftunderlaget. Jeg har også fått et hull ved den ene stangkoppen i stangkanalen. Litt irriterende. Jeg savner veldig å kunne åpne ytterdørene ovenfra slik man kan på tidligere modeller. Jeg forstår ikke at det er så mye vekt å spare på å fjerne denne muligheten. Dette var helt suverent for ekstra lufting eller bare en titt ut på været-

Elke sa...

Har du tilfeldigvis tenkt å selge dette teltet til meg? Er veldig interessert. Sms 922 63 058

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Teltet er kassert. Jeg har kun stengene igjen.

Anonym sa...

Hvilket telt bruker du nå?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Jeg bruker fremdeles 2018-modellen av teltet.

Anonym sa...

Hei! Vet du om det pr. 2023 fremdeles er 2018-versjonen som gjelder? Eller har de kommet med noe nytt som f.eks å kunne åpne dørene ovenfra igjen, slik du skrev om?

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.