fredag 2. mars 2018

Ettermiddagstur på isen


Hele arbeidsuka har jeg sett fram til helga og nye forsøk på isen. I ettermiddag fikk jeg meg en liten tur til Sveio igjen.

Det ble riktignok ikke store fangsten de tre timene jeg fikk på favorittvannet mitt. To små røyer ble det, den største kanskje 2 hekto stor.


Bildet øverst lyver nok litt, for begge røyene tok på ståsnøret som jeg hadde satt på dypt vann og ikke på mormyskastikka på bildet. Den største beit på maggoten under blinken på nesten seks meters dyp. Det er fryktelig spennende å løpe bort til pilkestikka når bjellene ringer og det er fisk på.

Den andre røya beit på rett etterpå, få centimeter under isen da jeg skulle sette ståsnøret ut igjen. En pussig opplevelse. Akkurat som den sto og ventet like under hullet.


Et par ring i bjella var det noen ganger den siste timen, men ingen som tok skikkelig. Da sola forsvant bak skogen i vest ble den kjølige trekken fra nordøst mer merkbar. Da bar det hjemover igjen. Ny tur i morgen ettermiddag blir det.

PS. Isen på vannet her var ca. 15cm tykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.