lørdag 11. juni 2011

Et fint vorspiel

Jeg hadde en våt retrett herfra for et par uker siden og følte meg ikke helt ferdig med den turen. Dro derfor opp igjen sist fredag for et døgn eller to til der. Tåka lå selvsagt tett der oppe, men værmeldingen lovet bedring utpå lørdagen. Teltet var oppe før 12 og innen middagstid i totida hadde jeg 7-8 ørret på land. En måtte bøte med livet. 445g viste digitalvekta. Det er nok.

Et par ørreter tok også sluken utpå kveldingen. Et fantastisk fint fiskevann dette, kun et par kilometer fra vei og høyt nok til å kalles fjellfiske. Det er viktig. Tidlig i posen fredag kveld. Tett tåke utenfor. En rev slentret forbi på 100 meters hold før jeg trakk inn i teltet. Artig.

Tidlig lørdag morgen fikk tåke være tåke. Jeg pakket med meg det jeg fikk i fiskevesten, kart og kompass også selvsagt. Tåka lå tett. Jeg hadde fått tips om et par småvann lenger inn, men da måtte jeg over fjellet i sørøst, over 800 meter. Der var tåka tett som grøt. Greit å kunne bruke kart og kompass da.

Småvannene ligger litt trolsk til, klemt inn mellom fuktige fjellsider. Her ligger de på rekke og rad. Det største gav ingenting, selvom jeg så fin fisk i overflaten. Det neste gav heller ingen, men det tredje gav både et par halvkilos på lillauren 7g, samt en halvkilos på fluestanga, ei nymfe.

Sola tok tak etterhvert og fikk unna tåka. Jeg la i vei tilbake over fjellet mot teltet igjen utpå tidlig ettermiddag. Nok fikk være nok. Det her var et fint "vorspiel" på hva som kommer neste helg. Da bærer det etter planen østover mot Femundsmarka. Det kribler allerede.


445g til middag

Ikke sjødyktig lenger denne her

Utsikt vestover fra 800 moh (klikk på bildet for stor versjon)

Finfin teltplass på ett av flere fine nes

5 kommentarer:

kof sa...

Er det lov å spør hvor dette er? ;-) Finner ikke i teksten...

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, det er lov å spørre ;)

kof sa...

Hehe... Tydeigvis locv å la være å svare også... ;-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Fikk du sms'n min kof? ;)

kof sa...

Nei, ingen meldinger fra deg... Sikkert feil nr. ;-) Jeg har sendt deg en mail...

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.