fredag 8. juli 2016

Kommentarer til pakklista for Femundsmarkaturen 2016


Før turen til Femundsmarka i sommer så la jeg ut pakklista for turen. Den ble bitte litt endret helt inn mot avreise, men i det store og hele var det innholdet i den som var med, pluss litt til. Rundt 25 kilo var den totale vekten på sekken ved turstart.

Nå er 14 teltdøgn gjennomført i Femundsmarka i sommer, 15 turdager. Tenkte jeg kunne komme med noen kommentarer og erfaringer fra turen med henblikk på nevnte og ovenstående pakkliste.

Et par småting ble endret i siste liten. Bl.a. ble sjokoladen utelatt og erstattet med én Raw Bite til. Det ble 4 kakao og to Toddyposer. En pakke myggspiraler ble lagt til i sekken (ikke med i lista). Vekten på fiskeutstyr tippet 3 kilo. Det er sikkert. Et par ekstra sluker og spinnere ble med.

Raw Bite var med på turen i Femundsmarka

Jeg droppet speilreflekskameraet og hadde med to kompaktkameraer. Kun det ene, nye ble brukt (Sony Cyber-shot DSC-HX60V). Dette nye har 30x optisk zoom. Alle bildene jeg tok på turen ble tatt med dette kameraet.

Jeg burde hatt med 4 frokoster til, dvs. 20 til sammen. Jeg gikk tom ved Nørdre Skarpåstjønna, men berget meg på Rett-i-koppen-suppe og ris. NB. Antallet frokoster samsvarer ikke med antall dager på turen, men angir ant. porsjonsposer Axa havregryn m/melk. Jeg regner to pr frokost.

Siste kaffekok på den store gassboksen (450g boks) hadde jeg 12. dagen på Røvolfjellet. Det er bra! Noen kaffekok ble gjort på bål i løpet av turen, samt et par måltider på steikepanna og vannkok til Real. Normalt så er en stor boks gass passe til en ukestur. Da har man endel å gå på.

Jeg kom ut fra Femundsmarka med 2 Real-middager i sekken + en pose potetmos. Turen innom Røvollen turisthytte var "matnyttig". Både kjeks (2 pk Bixit), pasta (500g), knekkebrød, fruktsuppe og syltetøy + kaffe ble rekvirert der (selvsagt betalt i kassen via skjema).

Kaffen angitt på lista var i minste laget til mitt forbruk. Røvollen berget meg der.

Røvollenbesøket var matnyttig

Vi fikk litt mindre fisk enn forventet. Noe mer fisk ville berget innholdet på pakklista vil jeg mene. Pølsesnabben berget bl.a. flere måltider med potetmos (anbefaler en slik kombinasjon!). Det ble 3-4 måltider med fisk på turen bl.a. Lofoten fiskesuppe med ørret.

Det aller meste av 500g smør ble brukt i løpet av turen, både til steiking (fisk og pølsesnabb), på polarbrød, i pasta, fiskesuppa og på knekkebrød, samt en dæsj og to i Realmiddagene.

Krydderbeholdningen holdt godt. Hadde vi fått mer fisk hadde nok mer salt gått med regner jeg med. Sukkeret utgjorde det meste av vekten her, men var ikke mange grammene igjen av det da turen var over.

Ang. toalettpapir så var Frank skeptisk til hele 2 ruller på min liste, men vi fant ut at dette var riktig. To ruller til to uker er ok. Jeg kom ut med en halv rull igjen omtrent. Dopapir er ikke bare til bruk i nummer to.

Alt av klær i lista ble brukt på turen, mer eller mindre. Der jeg med sikkerhet kan kutte er selvfølgelig på fiskeutstyret. Fluestanga ble ikke brukt i det hele tatt. Lånte Frank sin for noen kast i Kratllan, men monterte ikke opp min egen. Det er mange gram å hente ved å kaste ut alle sluker som ikke ble brukt, eller svært lite var i bruk. Der kan jeg fort spare inn litt vekt. Dette gjøres før neste tur!

Ildvannet og Soloen forsvant i løpet av det første døgnet omtrent, + litt annet av provianten. Deretter polarbrødet i løpet av et par dager. Mao. så forsvant rundt to kilo i løpet av to-tre dager på tur, omtrentlig. Først da begynte Helsportsekken (65 liter) å bli ok å bære. Den er ikke beregnet på vekter over 22-23 kilo mener jeg. Siste dag på turen antar jeg sekken var rundt 20 kg tung. Kanskje noe under. Helt greit.

Til deg som leser dette: Er det noe du lurer på eller har kommentarer til ang. pakklista og utstyret jeg har hatt med meg på turen så spør gjerne, enten her eller på bloggens Facebookside.

Kommende tur blir med litt lettere sekk totalt. Sekken pakkes for rundt 5 dager nå. Gleder meg.

Stay tuned!

2 kommentarer:

Jan Olav sa...

Hvordan gjør du det med drikkevann på en slik tur, hvilken forhåndsregler tar du? Tenker på bakterier osv, kanskje harpest eller hva det nå heter.

Første langtur starter for meg i morgen (Hardangervidda)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Jan Olav!

Ingen forhåndsregler! Drikker fra bekker og vann på fjellet i Norge, både i Femundsmarka og på Hardangervidda. Unngå småpytter og der det ser ille ut. Jeg er ikke redd for urent vann i fjell-Norge. Går med koppen nærmest i neven og drikker fra bekker og vann jeg kommer forbi.

God tur! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.