søndag 4. september 2022

Endelig til vanns igjen!

 

Jeg var nødt å få til en skikkelig tur denne helga med tanke på været som var meldt. Ally lå og lokket på terrassen og det ble selvsagt tur med henne da.

Det er en stund siden Ally ble brukt på tur og jeg har hatt litt dårlig samvittighet for nettopp det, lett tilgjengelig som hun har vært liggende ute på terrassen.

Fredag ettermiddag fikk jeg damen på rygg og på taket på bilen. Denne helga var planen et døgn på Liervatnet i Sveio fra lørdag til søndag.

Jeg er helt alene på vannet der jeg tidlig på formiddagen sakte glir utover den blikkstille vannflaten fra Lier. Det er et tosifret antall ganger jeg har gjort dette før herfra.

Holmen sør i vannet er ledig og godt før ti er teltet allerede reist. Det skal bli en herlig, lang lørdag herfra.

Det blir ikke mye action utover ettermiddagen for å si det slik. Et utall podcasts blir underholdningen, bortsett fra et par kast med fiskestanga fra land kort fra camp uten nevneverdig fangst å berette om.

Det er også heller lite fugleliv å berette om nå, kanskje bortsett fra ørneparet som seilte over Linslitoppen en stund. Ellers er det rimelig stille i skogen.

I kveldingen blir det litt skjermtid med både Dagsrevyen og litt NRK-underholdning. 

Jeg har fått tak i en liten grillrist som jeg har med på slike turer som her. Den gjør all ting lettere når noe skal tilberedes på bålet.

Etter solnedgang så gir den deilige brisen seg og det stilner helt av. Heldigvis er det lite insekter som plager nå, seint på sesongen som det er.

I ellevetida er det sengetid og jeg kryper inn i teltet med god samvittighet. For en herlig dag dette har vært.

Jeg er ganske så tidlig oppe og fyrer morrabålet. Nesten en hel sekk ved har jeg igjen og den gidder jeg ikke å ta med hjem igjen. Nå blir det et par timers tid før jeg pakker sammen.

Litt før ti er jeg på vannet igjen i Ally, etter et herlig døgn her på holmen på Liervatnet. Helt for meg selv. Knapt et menneske har jeg sett dette døgnet, ja bortsett fra en kar i kano som dorget forbi uten å ta kontakt.


Jeg bruker en liten halvtime tilbake mot Lier og bilen. Like før landkjenning er det fisk på bruket. En liten tass har blitt fristet av møresilda jeg har hatt på slep fra holmen. Den får raskt friheten i gave. Den noteres som eneste fiskefangst på turen.

Nå er det tilbake til hverdagen igjen. Hva neste helg bringer er usikkert ennå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.