onsdag 3. august 2011

Helsport Fjellheimen 85L M

Jeg lovet å komme tilbake med en liten rapport om denne sekken etter Hardangerviddaturen. Jeg nevnte i et tidligere innlegg i sommer at jeg hadde kjøpt nettopp denne for å få ned litt av vekten på ryggen. Denne sekken har en egenvekt på ca. 2,8 kg. Det er minst en kilo mindre enn den gamle Norrønasekken min (Para Ranger).

Jeg var spent på bæresystemet (LINK) på denne nye, et nytt system Helsport er kommet med. På Hardangervidda i juli hadde jeg nok noe over 27 kilo på det tyngste i sekken. Jeg følte at dette var noen kilo for mye. Jeg tenker da først og fremst på polstringen på skuldrene. Ble litt tynt synes jeg, spesielt kun i T-skjorte. Med litt mer klær på overkroppen hjalp dette med polstring. Jeg fant også ut at et tykt lærbelte på buksa ikke egner seg godt heller. Dette kommer litt i konflikt med hoftebeltet på sekken og jeg opplevde litt gnaging fra beltet hvis dette lå litt skjevt i forhold til polstringen på sekkens hoftebelte.

Bæresystemet virker slik at man opplever mer vekt fra sekken over korsryggen og mindre over hoftene. Dette var en ny opplevelse og til det bedre synes jeg. For å få dette til å fungere godt var det viktig å få strammet reimene godt til når sekken var kommet på ryggen.

Jeg vil anta at en max-grense vektmessig ikke bør overstige 25 kilo totalvekt, sekk inkludert innhold. Lommen i topplokket fungerte ok, men jeg skulle gjerne hatt inngang til denne fra framsiden av sekken. Det hadde fungert bedre når sekken ligger på rygg i ytterteltet og jeg må ha noe i topplokket. Også hvis en vil at en annen (turpartner) skal hente ut noe fra topplokket når man selv har på sekken (og ikke ønsker å ta av denne) så ville en inngang fra motsatt side i topplokket vært en bedre løsning tror jeg.

På siste fjelltur hadde jeg både telt og liggeunderlag(ene) festet utenpå sekken. Det er godt med festeanordninger utenpå. De tre fiskestengene og håv fikk jeg også enkelt festet på sidene på sekken. En drikkeflaske er det lomme til nede på siden av sekken, samt en liten "sjokoladelomme" (med glidelås) på motsatt side for denne.

Ellers er jeg godt fornøyd med sekken så langt. Neste tur blir vekten godt under 25 kilo. Det ser jeg fram til! Sekken leveres med et orange regntrekk. Dette fikk jeg ikke testet, men burde kanskje gjort det, da viddeturen var i fuktigste laget til tider.

4 kommentarer:

Helsport sa...

The Helsport is an option that’s new to us and worthy of mention – and not just because of the cool Norse mythological reference.

Terje F.Løken sa...

takk for tipset. jeg tror jeg går for den. vekta teller jo en del.
Terje

Håkon sa...

Hei. Ser at Helsport nevner det er en "Funksjonslomme" fremme på sekken, på undersiden av fremlommen. Kan du si noe om hva denne inneholder? Regntrekk, eller noe annet?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Håkon,

Denne lommen inneholder bl.a. feste til isøks o.a. Sjelden jeg har benyttet innholdet her.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.