søndag 26. mars 2017

Søppelplukking Tornesvatnet naturreservat


Det plukkes plastsøppel i hele landet i disse dager. Det er virkelig flott. Vi fikk oss en tankevekker de fleste av oss med gåsenebbhvalen som figurerte i alle kanaler med magen full av plast tidligere i vinter. Død.


Etter fisketuren i formiddag la jeg kursen til Tornesvatnet naturreservat i Haugesund der jeg hadde meldt meg på søppelplukkearrangementet arrangert av Strandryddeaksjon Haugalandet. Det er flere slike arrangementer rundt om i mitt distrikt og ellers i landet for tiden og det er bare å hive seg med.


Jeg traff kjentfolk i dag også, bl.a. fuglesupporter Jan Kåre, dyktig fotograf, fuglekjenner og blogger. Også kommunens miljøvernrådgiver Ingrid Ebne fikk jeg en prat med, en av ildsjelene bak ryddeaksjonen i vårt distrikt. Kunnskapsrik, dyktig og engasjert. Kjekt å vite at vi har slike engasjerte fagpersoner i kommunen.

 Her ligger det flere sekker med plastsøppel i Dubberselva

 Siste sekken fylles

Ferdig plukket

10-15 søppelplukkere i alle aldre var det kanskje til sammen i dag, øst i Tornesvatnet naturreservat. Det ble plukket flere hundre kilo. Det er ganske sikkert. Flere sekker kom til etter mitt siste bilde av containeren levert av Ragn Sells.

Jan Kåre med nok en sekk plastsøppel


Det er kjekt å se at folk bidrar med litt tid til dette. En givende søndagsaktivitet som gav rimelig god samvittighet også. Det anbefales!

PS! Reportasje på NRK-Rogaland onsdag 29. mars om plastforsøplingen i Tornesvatnet  naturreservat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastisk bra tiltak! takk for at dere står på!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.