onsdag 13. juni 2012

Kartverk


Kartverk for langturene i sommer er kjøpt inn for lengst. Har til og med fornyet et par som har vært slitt ut på stuebordet i vinter. De svenske "Fjällkartan" er virkelig å anbefale der de dekker turområdet. De fåes i målestokkene 1:50 000 og 1:100 000. Glimrende alternativ der de dekker godt over grensa i "mine" områder i sommer. På bildet ovenfor er kartene jeg tar med på turene til Femundsmarka, Sølensjøen (inngår i "Femunden Sør") og Børgefjell i sommer.

Jeg dropper den nyinnkjøpte GPS'n på disse turene. Den skal få bli med i Suldalsheiene i august i stedet. Der er gjerne tåka hyppigere til stede enn østafor og tryggheten i en GPS større. Da slipper jeg å legge mer penger i kart til den ennå. Papirkart har jeg, som nevnt i et tidligere blogginnlegg, et nærmest fetisjaktig-forhold til(!?). Alltid vært fascinert av kart og kartverk. Bruk av kart og kompass beherskes tilfredsstillende vil jeg hevde. Skal dog sies at GPS er jo artig da og jeg vil oppdatere med mer kartverk på den for bl.a. neste sommers turer (i Finnmark!?).

Jeg kjøper stort sett mine kart på kartbutikken.no eller hos turistforeningen lokalt eller hos dem via nett. Greie priser og rask levering. De nye plastkartene som er kommet venter jeg med innkjøp på til etter sommerens turer. De blir langt mer holdbare regner jeg med.

På turene så oppbevares aktuelt kart i en "Ortlieb Waterproof"-kartmappe. Den har vist seg virkelig bra og holder fremdeles (!) kartene tørre etter ett års hardt bruk. Hele mappa krølles og brettes som det passer meg, så jeg er litt overrasket over kvaliteten faktisk. Andre kart som ikke er i bruk oppbevares i plastpose eller i ziploc-plastposer i sekken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.