søndag 7. september 2014

Langt inne i Suldalsheiene

I mange år har dette området høyt oppe og lengst inne i Suldalsheiene fristet meg. Denne helga var det i vei endelig.

Jeg har hørt og lest om dette området og fiskevannene her inne flere steder. Når også fiskere jeg møter på turene mine også forteller om fisket her inne ja da klarte jeg ikke å holde meg unna lenger og sist fredag ordnet jeg meg tidlig fri fra jobb og dro østover så fort fartsgrensene tillot.

Værmeldingene var i starten av uka svært positive, men etter at fiskekortet var betalt på inatur så begynte både Storm og Yr å overby hverandre med nedbør i løpet av helga jeg skulle befinne meg i over tusen meters høyde. Det så ut til å bli vått!

Langs det lange Suldalsvatnet

Oppover og oppover

Fredag ettermiddag derimot, var finværet med meg oppover i Suldal. Helt til endes bar det, langt inn og høyt opp. Bilen ble parkert i nesten tusen meters høyde og så var det å legge i vei. De første fem-seks kilometerne på T-sti, så siste kilometeren ut i villmarka.

Det er ikke til å stikke under en stol at tilgjengeligheten til dette området er ganske grei. Her er det nemlig kraftselskapene som har ryddet vei, bokstavelig talt. Anleggsveiene går langt inn i fjellet her akkurat som i området rundt Blåsjø jeg besøkte tidligere i høst. Her lenger nord og ikke mange milene fra både Haukeli og Hovden så strekker veiene seg langt innover i fjellet. Store områder er neddemmet her inne. Dette er "kraftnatur".

Kraftnatur

Nordover langs T-stien

Heldigvis er også større områder vernet så ikke kraftselskapene kan herje fritt lenger. Det er jo slike områder som frister slike som meg. Her inne ligger det nordligste verneområdet i Rogaland. Inn i det skulle jeg.

Grensen til landskapsvernområdet

Oppover

Det er noen uker siden jeg vandret i fjellet og jeg kjenner at sofaen har virket på kroppen. Farlig det der! Jeg må passe på å komme meg mer ut.

Det blir mange stopp innover langs stien. Fint lys i det kveldssola presser seg gjennom skydekket frister til mange fotostopp i et forsøk på å forevige høstfargene som har kommet i fjellet for fullt nå (les mer om høstfargene her).

T-stien nordover er godt merket og velbrukt kan det virke som. Jeg synes den slynger seg i terrenget langt mer enn det vises på kartet og det går mye opp og ned. Jeg savner mer detaljer i kartverket her i Norge. Kanskje vi skal se til Finland der også!? Det blir nok noen flere kilometer denne turen inn enn hva jeg på kartet forutså. Det gjør jo i grunnen ikke mye i det flotte været, men likevel.

Tilbakeblikk

Det er et nydelig vær og nesten vindstille da jeg klatrer over 1200-meter og ser ned på det forjettede vannet. Der nede på stranda skal campen reises sier jeg til meg selv, da jeg skuer ned på vannet nede i dalen. Et fantastisk syn der det ligger helt blikk stille. Flere vak på vannflaten forteller om aktiv fisk. Jeg kan ikke komme fort nok ned.

Turen inn har tatt meg mer enn tre timer. Det er noe mer enn beregnet, men det gjør ingenting når jeg finner en slik flott teltplass som på stranda her. Det er bare å nyte kvelden.

Det er fantastisk å være i høyfjellet når man kan kle seg i t-skjorte og brette opp buksa. Tenk det i september! For et herlig friluftsliv!

Turblogger i solnedgang

Sola forsvinner og temperaturen synker fort

Deilig med ny jakke levert av Hekta på tur

Det blir ingen fangst på kvelden, men en pen ørret var to ganger på den svarte spinneren helt inne i strandkanten, rett ved leiren. Den ville ikke sitte. Ørreten gikk tydeligvis helt inn til land etter føden etter at sola hadde krøpet godt ned under horisonten.

Værmeldingen på NRK P1 halv ni er et must. Den forteller det jeg allerede var klar over. Et kraftig regnvær skulle kommer innover i disse traktene i løpet av morgendagen. Det lovet ikke bra. Godt at teltplassen virket godt drenert. Jeg vil nok ligge tørt der.

Kvelden har senket seg langt inne i Suldalsheiene

Jeg våkner til overskyet vær og en forsiktig bris. Ikke regn ennå, men nedbøren er ikke langt unna kan jeg se mot sør. Der er det mørkere skyer.

Morning has broken

Jeg tar meg en fisketur langs nordbredden av vannet. Jeg hadde tenkt meg en lenger tur til noen småvann i dag, men tar ikke sjansen. Jeg vet ikke helt når uværet kommer. Det er ikke så langt unna, regnværet i allefall.

Midt på en liten strand biter ørreten ute i vannet. Ingen kjempe og den kommer raskt inn mot land. Enkelt å landdra fangsten her på skiferstranda. Gode fire hekto anslår jeg fisken til. Den blir med tilbake til lunsj.

Rundt 4 hekto fjellørret

Fargerikt i fjellet nå

Noen har hatt lemmenfest

Klokka ti, i det jeg nettopp har fått gjort opp ørreten, så kommer de første dråpene. Jeg ser det har tetnet mer til over fjellet i nordøst. Det er derfra det skulle komme ble det sagt på værmeldingen i går.

Utover dagen så kommer og går bygene. Jeg fisker litt nær leiren mellom regnbygene, men det er ikke kjenning. I går så jeg mye fisk som vaket og jeg vet med sikkerhet at det er godt med fisk i vannet her. Kanskje litt mye? I nordenden i morges så jeg et naust og utenfor i vannet sløyerester etter ørret. Et tegn på at det trolig settes garn her. Det er nok ikke dumt, og effektivt for å holde kvaliteten oppe vil jeg mene. Bare rette maskevidden benyttes.

Ørretlunsj i teltet

Regnvær

Utpå ettermiddagen ser jeg sauesankere i fjellsiden over teltet. En av dem har to bikkjer med og det er fascinerende å se på hvordan han styrer bikkjene med plystrelyder. De farer opp og ned fjellsidene og henter sauer og lam som beiter i fjellet langs hele vannet her. Artig å se! Synd jeg ikke får bilder av det med min optikk.

Høstlig i Suldalsheiene

I firetiden kommer regnværet for fullt og det blir teltliv resten av dagen og kvelden. Det er ikke noe vær å være ute i. Det er godt jeg har med bra lesestoff. Jeg leser ut boka seint på kvelden samtidig med regnværet som herjer utenfor. Det plasker ned og fortsetter hele natta.

Jeg våkner flere ganger av vinden som river i teltet. Den kommer i kast fra flere retninger. Jeg ligger i le for nordøsten som været kommer fra, men nede i dalen her så kastes vindrossene fram og tilbake. Teltet står støtt i allefall, selvom søvnen forstyrres gjennom hele natta.

Søndag morgen er det bare å komme seg opp. Ute så høljer det fortsatt ned og sildrebekkene som rant ned fjellsiden i går er blitt til fosser. Det ligger vanndammer rundt teltet, men heldigvis ikke under. Jeg har gått klar.

Jeg er avgårde litt over åtte. Det er ingen grunn til å drøye det lenger etter frokosten og kaffen. Jeg legger i vei i den retningen jeg kom i forgårs. Over fjellet får jeg kulingen fra nordøst rett i mot før jeg dreier sørover og får den mer i ryggen. Da går det bedre.

Det er sleipt og vått i terrenget

Det er søkkvått i terrenget nå og sleipt mange plasser. Jeg tar det derfor med ro. Selvom det blåser så er temperaturen ikke så ille heller. Til slutt framme i  bilen viser termometeret ti grader. Det er jo ikke galt.

Det ble ingen store fiskefangster på denne turen, men det gjør ikke så mye. Jeg har fått fisk før i år så jeg klarer meg. Turen inn hit i seg selv må sies å være litt av en fangst. Mektig natur og virkelig spennende å bli kjent med dette området. Trolig kommer jeg innom her neste sommer hvis planene som allerede nå står på papiret, gjennomføres. Det kan bli en flott tur.