søndag 14. juni 2015

Til fjells igjen

Endelig kom jeg meg avgårde til fjells igjen. Lang vinter og annet som har tatt tiden i det siste har forkludret fjellturer i vår. Nå var det på tide igjen.

Det bar avgårde rett fra jobb fredag. Stopp i Etne for fiskekort og så oppover til fjells. Det har blitt noen ganger oppover denne veien de siste årene. Sist hit opp var i høst.

På vei oppover grusveien i bilen ser jeg snart at våren ikke er kommet veldig langt. Jeg var hit oppover også i fjor vår, da dro jeg opp 30. april. Våren er jaggu ikke kommet lenger nå, nesten midt i juni. Skal si vinteren har holdt stand lenge i år.

I vei på stien etter parkeringsplassen er det ikke mer enn musører på bjørka og snøfonnene ligger ennå ned på under 500 moh omtrent. I nordhellingene riktignok.

Snøfonnene lå ennå under 500 moh

Jeg får en følelse av déjà vu, i det jeg ser oppover fjellet dit jeg har kursen. Der ligger det jaggu nesten like mye snø som første turen opp hit for noen år siden. Nesten. Det kan heldigvis se ut som jeg kan gå tørrskodd opp til vannet uten å kave over snøfonnene for mye.

Det ligger snø der oppe dit jeg skal

Jeg krysser fingrene på vei oppover om at isen er gått på vannet. Den er jo nødt til det så langt ut i juni, sier jeg til meg selv.

Våren er kommet til fjells også tilslutt

Det er i allefall vårlig oppover stien, sola varmer og jeg tar mine sedvanlige fotostopp oppover. Det er t-skjortevær og sikkert 20 grader i sola. Det er godt og varmt denne fredags ettermiddagen.

Tilbakeblikk mot der jeg kom opp fra

Vannet er heldigvis isfritt bortsett fra noen drivende isflak

Jeg kommer meg rimelig tørrskodd opp og unngår å tråkke over snøfonnene jeg så på avstand. Etter en halvannen timers gange, med mange stopp underveis, ser jeg endelig vannet der framme. Isfritt! Kun noen store isflak som er i drift. Det er ikke så galt. Kan se ut som det ikke er mange dagene siden isen gikk. Mye snø i nordhellingen, langs sørbredden av vannet holder ennå stand. Langt mer enn hva jeg opplevde på første turen har i fjor vår, i april/mai. Det vitner om store snømengder sist vinter.

Reinsfjell Superlight 2

Leirplassen ved den store steinen ligger tørr og teltet er snart oppe. Har med nytt telt som skal få ilddåpen denne turen, et Reinsfjell Superlight 2. Teltet har jeg fått tilsendt fra Helsport og skal tas med på alle turer denne sesongen er avtalen. Dette er første turen det er med.

Etter en matbit er det dags for fisketur. Jeg tar den vanlige turen inn i nordøstenden i kveldingen. Sola varmer godt og her inne under fjellet stilner det snart helt. Det er godt og varmt og fint å fiske i bare t-skjorta selv utpå kvelden. Det virker som det er iskaldt vann og jeg verken kjenner eller ser noe til fjellørreten. Jeg vet den finnes der nede, men mitt slukutvalg vil de ikke ha. Ingen fangst denne dagen og det blir nudler til kveldsmat.

Ikke feil å våkne til slikt

Lørdagen starter like fin som fredagen sluttet. Jeg står faktisk ikke opp før i titiden. Det er svært sjelden jeg ligger så lenge. En litt slitsom arbeidsuke kan jeg kanskje skylde på for den lange natta, men kanskje like mye en virkelig god sovepose og godt liggeunderlag. Jeg sov virkelig godt denne natta. God lufting som dette nye teltet gir er nok også delaktig i sovegleden.

Første fisketuren denne formiddagen tas vestover langs nordbredden, men det er ingen kjenning. Jeg kommer over en død ørret langs land. Har nok ligget noen dager. Rundt halvkiloen kan jeg tenke meg. Mulig er det en streng vinter som har forårsaket dødsfallet. Rart i grunn at den ikke er tatt av ei måke ennå. Jeg har observert en måke denne formiddagen ikke langt unna.

Fint å fiske i bare t-skjorta

Etter en god lunsj i leiren er det inn i nordøstenden igjen det skal prøves. De timene her inne gir ett tydelig napp, men å ta skikkelig vil den ikke, ørreten. Ellers ser jeg utpå dagen at det er forsiktige sippvak ute på vannflaten. Den er forsiktig fisken kan det se ut som. Kanskje også selektiv nå? Endel fjærmygg i lufta som nok er klekket i varmen.

Når fisken ikke biter blir det nudler

Den første hvitveisen har dukket opp i sørhellingen her oppe

Fra leiren ser jeg at falken også er tilbake oppe i fjellveggen. Den har jeg observert her inne flere år på rad nå. Håper den har nok mat. Jeg har sett mye spor etter smågnagere i området. Ellers er det et yrende fugleliv i fjellet nå. Det er herlig både å høre og se. Både fjellrypa og lirypa hørte jeg seint i gårkveld fra fjellet ovenfor leiren.

Det blir en kjenning til med fjellørreten utpå ettermiddagen, denne gang ser jeg den også, men den napper bare såvidt borti sluken før den vender om og viser meg breisida. Rundt halvkiloen antar jeg den var.

Kald vind fra nord

Lørdag ettermiddag legger vindraget over på nord og øker. Det blir langt kaldere. Var det dette som var meldt altså? Jeg kryper tidlig inn i teltet for det blir etterhvert for kaldt og stå i vinden å fiske. Den er kald brisen fra nord.

Det er bare å skalke lukene på kvelden mot den kalde vinden og fyre i forteltet. Heldigvis er det litt le bak den store steinen der jeg har leiren. Vinden ville nok revet mer i teltduken uten den steinen der.

Temperaturen er ikke langt unna 0 grader på morgenen da jeg er ute av soveposen. Kaffekok i forteltet. Det er kaldt ute!

Snøvær på vei nedover!

Det er ingen vits å bli lenger her oppe og klokka ni er teltet nede og sekken snart på ryggen. Ikke før har jeg rundet den store steinen ved leirplassen før det prikker mot anorakken. Hagl! Jeg får både hagl, regn, sludd og snø på vei nedover mot bilen. Iskald vind i mot og jeg bruker ikke lange tiden ned igjen. Ingen stopp på veien på nedturen.

Summa summarum så ble det en fin tur tross dårlig fiskebett. Teltet fikk ilddåpen og innfridde før langturene. Kroppen er i siget også og bør være i god stand før turstart i Femundsmarka kommende helg. Da bør fisken være i bett.